این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۴۷۹-۴۸۹

عنوان فارسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برای بازیابی تصاویر و ویدئوهای تخصصی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تصاویر و ویدئوهای تخصصی در یادگیری مباحث مختلف در رشته‌های علوم پزشکی اهمیت بسزایی دارند. این مطالعه به‌منظور تعیین نقش تصاویر و ویدئوها در یادگیری از نظر دانشجویان و نیز مشکلات آنها در دستیابی به تصاویر و ویدئوهای تخصصی صورت گرفته‌است. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی بوده و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه ی محقق‌ساخته گردآوری شده‌اند. جامعه پژوهش عبارتند از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نیمسال اول سال تحصیلی 95-94. یافته‌ها: بیش از نیمی از دانشجویان نقش تصاویر و فایل‌های ویدئویی را در دستیابی به اهداف آموزشی‌شان متوسط و بیشتر دانسته‌اند. رابطه ی معناداری بین رشته ی تحصیلی و احساس نیاز به تصاویر و ویدئوهای تخصصی وجود ندارد. دانشجویان برای دستیابی به تصاویر از جست و جوی تصاویر گوگل بیشتر از هر گزینه ی دیگری استفاده می‌کنند و برای دریافت راهنمایی، بیش از کتابداران به استادان و دوستانشان مراجعه می‌کنند. بسیاری از پاسخ‌دهندگان تاکنون نام پایگاه‌های اطلاعاتی تصاویر و ویدئوهای تخصصی را نشنیده‌اند و یا هرگز از آنها استفاده نکرده‌اند. سرعت کم اینترنت و فیلتر‌بودن سایت‌ها ازنظر دانشجویان مهمترین عوامل ناکامی در دستیابی به تصاویر و ویدئوهای مورد ‌نیازشان است. حال آنکه عدم آشنایی با پایگاه‌های اطلاعاتی تخصصی ازنظر آنها در رتبه ی چهارم اهمیت قرار دارد. نتیجه‌گیری: دانشجویان به اهمیت تصاویر و ویدئوهای تخصصی در دستیابی به اهداف آموزشی واقفند، اما چون پایگاه‌های اطلاعاتی تخصصی را نمی‌شناسند و ارتباط مناسبی با کتابداران ندارند، به موتورهای جست و جوی عمومی متوسل می‌شوند و در ‌نتیجه با فیلتر بودن بسیاری از سایت‌ها مواجه می‌شوند و در‌نهایت از دستیابی به آنچه واقعاً می‌خواستند باز‌می‌مانند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Information Seeking Behavior of Postgraduate Students of Qazvin University of Medical Sciences for Retrieval of Specialized Images and Videos
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Technical videos and images are of great importance in learning different topics of medical sciences. This study is conducted to determine the effect of videos and images in learning from students' point of view and also their problems in accessing them. Materials and Methods: This is a survey study. Data were collected by a self-made questionnaire and the population included postgraduate students of Qazvin University of Medical Sciences in the first semester of 94-95. Results: More than half of the students stated that images and videos have an average or more-than-average effect on their learning achievements. There is no significant relationship between students' fields of study and their feeling the need for specialized images and videos. To get advice, they refer more to their professors or classmates than to librarians. A large number of responding students had not heard even the names of specialized image-and-video databases or they had never used them before. Low-speed internet and filtering of sites are the most important factors in students' failure to access their required images and videos while students themselves have ranked 'unfamiliarity with specialized databases' as the fourth important factor. Conclusion: The students know the importance of images and videos in learning achievements, but since they don't know the professional databases and don't have an appropriate interaction with librarians, they resort to general search-engines and, as a result, they face with blocked sites and are deprived from what they really want.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عاطفه کلانتری | atefeh kalantari
ph.d. student in knowledge amp; information science, knowledge amp; information science department, school of education amp; psychology, shiraz university, shiraz, iran
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

عبدالرسول جوکار | abdolrasool jowkar
professor, knowledge amp; information science department, school of education amp; psychology, shiraz university, shiraz, iran
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

حسن جهانی هاشمی | hassan jahani hashemi
associate professor, children growth research center, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran
دانشیار مرکز تحقیقات رشد کودکان، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-268&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/157/article-157-568707.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات