این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۱۹-۲۳۰
عنوان فارسی
روایی و پایایی پرسشنامه مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی در زمینه رفتار فعالیت بدنی دانشآموزان دختر نوجوان تهرانی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: فعالیت بدنی منظم به عنوان یکی از اجزای اصلی شیوه زندگی سالم، در نوجوانان دختر پایین است. نظریه شناختی اجتماعی (Social Cognitive Theory) یکی از موثرترین چارچوبهای ادراکی در بررسی فعالیت بدنی است. هدف این مطالعه، ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه SCT محور در زمینه رفتار فعالیت بدنی دانشآموزان دختر نوجوان تهرانی بود. مواد و روش کار: یک مطالعه مقطعی با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی بر روی 400 دانشآموز دختر نوجوان در یکی از مناطق آموزش و پرورش تهران (1393) انجام گرفت که از طریق نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. مقیاس SCT از لحاظ روایی (محتوا، صوری و سازه) و پایایی (انسجام درونی و ثبات) مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تعیین روایی سازه، تجزیه و تحلیل آماری دادهها با استفاده از SPSS16 و LISREL8.8 صورت گرفت. یافتهها: نتایج شاخص روایی محتوا (1-94/0)، نسبت روایی محتوا (1-97/0) و امتیاز تاثیر (9/4-6/4) برای کل مقیاس قابل قبول بودند. نتایج رویکرد تاییدی، از ساختار 6 عاملی SCT (خودکارآمدی، خودکارآمدی در غلبه بر موانع، حمایت دوستان، حمایت خانواده، خودتنظیمی و انتظار پیامد) حمایت کرد. شاخصهای برازش نشان دادند که الگوی اندازهگیری SCT برازش مناسبی با دادهها دارد. پایایی سازههای مقیاس طبق نتایج ضرایب آلفای کرونباخ (85/0-78/0) و همبستگی درون ردهای (9/0-73/0) قابل پذیرش بود. (04/0 RMSEA=، 02/0=RMR، 84/0=GFI، 22/2=X2/df، 930=df، 96/2065=x2) نتیجهگیری: پرسشنامه SCT برای بررسی فعالیت بدنی در دانشآموزان دختر نوجوان تهرانی از روایی و پایایی برخوردار بود. این مقیاس میتواند در مطالعه رفتار فعالیت بدنی و طراحی مداخلات آموزشی در این گروه هدف به کار رود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فعالیت بدنی، دانشآموزان، روایی و پایایی
عنوان انگلیسی
Validity and reliability of the Social Cognitive Theory Questionnaire in Tehranian Adolescent Girl student’s Physical Activity behavior
چکیده انگلیسی مقاله
Background & objectives: Regular physical activity as one of the main components of healthy life style is low in adolescent girls. Social Cognitive Theory (SCT) is one of the most effective conceptual frameworks to assess physical activity behavior. This study aimed to assess the validity and reliability of the SCT questionnaire in adolescent female student's Physical Activity behavior in Tehran. Material and Methods: The SCT questionnaire was assessed via content, face, construct validity, and reliability (stability and internal consistency). A cross-sectional study with confirmatory factor analyses (CFA) was done to assess construct validity among 400 adolescent female students in one of the educational districts in Tehran (2013). The samples were chosen with multi-stage sampling. Statistical analyses were done by SPSS16 and LISREL8.8 software (the maximum likelihood (ML) estimation to using matrix covariance). Results: The results of CVI (0.94-1), CVR (0.97-1), and impact score (4.6-4.9) were acceptable for all scales. Six constructs of SCT (self-efficacy, self-efficacy to overcome impediments, self-regulation, outcome expectancy, friend and family support) were supported with the result of confirmatory approach. Fit indices showed that the measuring model of SCT had a suitable fit to data (X2=2065/96, df=930, p< 0/0001, GFI=0/84, RMSEA=0/04, RMR=0/02, AGFI=0/83, =2/22) (P< 0.05). The reliability of the scales was acceptable according to the result of Cronbach's Alpha (0.78-0.85) and Intraclass correlation coefficient (0.73-0.9). Conclusion: SCT questionnaire was valid and reliable to assess the physical activity behavior in these adolescent female students. This scale can be used in exercise behavior study and designing educational program interventions in such group.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Physical activity, students, Reliability and Validity
نویسندگان مقاله
منا سادات اردستانی | ms ardestani
دانشکده علوم پزشکی
شمس الدین نیکنامی | sh niknami
دانشکده علوم پزشکی
علیرضا حیدرنیا | a hidarnia
دانشکده علوم پزشکی
ابراهیم حاجی زاده | e hajizadeh
دانشکده علوم پزشکی
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-617&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-568812.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات