این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱-۸
عنوان فارسی
رابطه بهره هوشی با عملکرد تحصیلی و میانجیگری حل مساله
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: عملکرد تحصیلی یک مفهوم چند بعدی است و به گونهای به بهره هوشی، فراشناخت و حل مساله مربوط است. لذا پژوهش حاضربا هدف تعیین همبستگی بهره هوشی با عملکرد تحصیلی و میانجیگری حل مساله انجام شد. روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرم دره که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بودند، را تشکیل داد. از این میان 300 نفربه روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از "ماتریسهای پیش رونده ریون" (Raven's Progressive Matrices)، "پرسشنامه حل مسئله هپنر و پترسون" (Hepner & Peterson Problem Solving Questionnaire) و "شاخص معدل تحصیلی" (Educational Performance Indicator) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 18 و ایموس نسخه 20 تحلیل شد. یافتهها: درالگوی معادلات ساختاری، روابط بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بودو تمامی فرضیههای پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند. همبستگی بهره هوشی با حل مساله (164/0 = β، 005/0 = P)، همبستگی بهره هوشی با عملکرد تحصیلی (170/0 = β، 004/0 = P) و همبستگی حل مساله باعملکرد تحصیلی (207/0 = β،003/0 = P) بدست آمد. نتیجه گیری: بهره هوشی هم به صورت مستقیم و بصورت غیر مستقیم از طریق حل مساله با عملکرد تحصیلی همبستگی دارد. لذا دانش آموز دارای بهره هوشی بالا و مهارتهای حل مسئله، نتیجه مطلوبی از عملکرد تحصیلی خویش میگیرد. بنابراین، پیشنهاد میشود که مهارت حل مساله بعنوان یک واحد درسی برای افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان تدریس شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهره هوشی، عملکرد تحصیلی، حل مساله
عنوان انگلیسی
The Correlation between IQ with Educational Performance and Problem Solving Mediation
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Educational performance is a multidimensional process and is related to intelligence, metacognition, and problem solving. Therefore, the aim of this study was to determine the correlation between IQ and educational performance and mediation of problem solving. Methods: This study was descriptive-correlational and the statistical population comprised of all high school students of Khorram Darreh, who were studying during the school year of 2016 to 2017. A total of 300 people were selected through multi-stage random sampling. To collect data, "Raven's Progressive Matrices", "Hepner and Peterson Problem Solving Questionnaire", and the "Educational Performance Indicator" were used. Data was analyzed by the SPSS.18 and Emos 20 software. Results: In structural equations, the relationships between these variables were of acceptable acceptability and all the research hypotheses were approved. A correlation between IQ and problem solving (β = 0.164, P = 0.005), between IQ and educational performance (β = 0.170, P = 0.004), and between problem solving and educational performance (P =0.003, β = 0.207) was indicated. Conclusions: IQ was correlated either directly or indirectly with problem solving and educational performance. Therefore, a student with a high IQ and problem-solving skills, is expected to have good results in his educational performance. Therefore, it is suggested that problem-solving skills should be defined as a course to enhance the students' educational performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
IQ, Educational Performance, Problem Solving
نویسندگان مقاله
اکبر جلیلی | akbar jalili
zanjan branch, islamic azad university, zanjan, iran
گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان (Islamic azad university of zanjan)
مسعود حجازی | masoud hejazi
zanjan branch, islamic azad university, zanjan, iran
گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان (Islamic azad university of zanjan)
غلامحسین انتصار فومنی | gholamhossein entesar fomani
zanjan branch, islamic azad university, zanjan, iran
گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان (Islamic azad university of zanjan)
ذکرالله مروتی | zekrollah morovvati
zanjan branch, islamic azad university, zanjan, iran
گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان (Islamic azad university of zanjan)
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-1061-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/209/article-209-568863.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات