این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۶، شماره ۶، صفحات ۵۳-۶۳
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی آموزش هوش شخصی و بدنی بر علائم اختلال بدشکلی بدن متقاضیان عمل زیبایی با مدلهای آمیخته
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال بدشکلی بدن، یکی از شایعترین علل عمل زیبایی بدن است. مطالعه حاضر باهدف مقایسه اثربخشی آموزش هوش شخصی و بدنی بر علائم بدشکلی بدن متقاضیان عمل زیبایی، با کمک مدلهای آمیخته انجام شد. روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی و با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بوده است. نمونه آماری پژوهش 48 نفر از متقاضیان مراجعهکننده به مراکز عمل زیبایی بدن شهرستان تبریز در سال 1395 بودند که به روش تصادفی ساده در سه گروه 16 نفری (آموزش هوش شخصی، آموزش هوش بدنی و گروه گواه) قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از برای جمعآوری اطلاعات از "فرم کوتاه پرسشنامه هوش شخصی مایر" (Short Form Personal Intelligence Mayer )، "مقیاس هوش بدنی اندرسون" (Anderson's Body Intelligence Scale ) و "پرسشنامه ارزیابی فراشناخت بدشکلی بدن" (Body Dysmorphic Metacognition Questionnaire ) استفاده شد. روایی و پایایی ابزارها در مطالعات گذشته بررسیشده است. داده¬ها با نرمافزار آماری اس پی اس اس نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: آموزش¬های هوش شخصی و هوش بدنی، در کاهش علائم اختلال بدشکلی بدن متقاضیان عمل زیبایی بدن اثربخش بوده¬اند (8/3=F؛ 006/0>P)؛ اما بین اثربخشی این دو روش در بهبود علائم اختلال بدشکلی بدن متقاضیان عمل زیبایی بدن، تفاوت معنی¬دار مشاهده نشد (87/2- =F؛ 05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Compering the Effectiveness of Personal Intelligence and Body Intelligence Training on the Symptoms of Body Dysmorphic Disorder in Cosmetic Surgery Applicants with Mixed Models
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Body dysmorphic disorder, is one of the most common causes of cosmetic surgery. The aim of this research is to compare the effectiveness of personal intelligence and body intelligence training on the symptoms of body dysmorphic disorder in cosmetic surgery applicants with mixed models. Methods: This study is semi-experimental study which was conducted through pre-test, posttest and follow-up. Statistical samples of the present study consisted of 48 applicants who referred to Tabriz cosmetic surgery centers in 2016. Samples were randomly divided in to three groups of 16 (personal intelligence, body intelligence training groups and control groups). For collecting data, "Mayer's Personal Intelligence", "Anderson's Body Intelligence", and "Body Dysmorphic Metacognition Questionnaire (BDMÇQ)" Were used. The validity and reliability of the questionnaires were confirmed in the previous studies. The data was analyzed with SPSS.22 statistical software. Results: Results shows that the personal intelligence and the body intelligence training have significant effects on decreasing the body dysmorphic disorder in the cosmetic surgery applicants (F= 3.8; P< 0.006). But difference effectiveness of these interventions is not significant to treat the body dysmorphic disorder in cosmetic surgery applicants (F=-2.87; P>0.05). Conclusions: Both of the therapeutic methods are effective in reducing body dysmorphic disorder in cosmetic surgery. Therefore, it is recommended that these therapies can be used to reduce body dysmorphic disorder in cosmetic surgery.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مظفر غفاری | mozafar ghaffari
faculty of education and psychology, mohaghegh ardabili university, ardabil, iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
محمد نریمانی | mohamad narimani
faculty of education and psychology, mohaghegh ardabili university, ardabil, iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
سجاد بشرپور | sajjad basharpoor
faculty of education and psychology, mohaghegh ardabili university, ardabil, iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نادر حاجلو | nader hajlo
faculty of education and psychology, mohaghegh ardabili university, ardabil, iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-979-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/209/article-209-568872.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات