این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۶، شماره ۵، صفحات ۲۶-۳۳

عنوان فارسی تأثیر درمان فراتشخیصی بر احساس گرفتاری و بی‌حوصلگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال طیف اوتیسم دشواری‌ها و سختی‌های زیادی را برای والدین به ویژه برای مادران به دلیل ارتباط بیشتر با کودک فراهم می‌کند. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر درمان فراتشخیصی بر احساس گرفتاری و بی‌حوصلگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم است. روش کار: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی است. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای فرزند مبتلا به مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در شهر اصفهان بودند که 40 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه مساوی (آزمایش و کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شدند. درمان فراتشخیصی طی 12 جلسه گروهی 60 دقیقه‌ای انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها، از "مقیاس احساس گرفتاری" (Entrapment Scale) و "مقیاس چندبعدی حالت بی‌حوصلگی" (MSBS: Multidimensional State Boredom Scale) استفاده شد. روایی و پاپایی ابزارها در مطالعات قبلی بررسی و تأیید شده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 انجام گرفت. یافته‌ها: یافته‌های آماری نشان داد تفاوت بین احساس گرفتاری بیرونی (001/0 = P)، احساس گرفتاری درونی (001/0 = P)، یکنواختی (005/0 = P)، انگیختگی بالا (001/0 = P)، انگیختگی پایین (004/0 = P)، بی‌توجهی (010/0 = P) و درک زمان (022/0 = P) در دو گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون معنی دار است. نتیجه گیری: درمان فراتشخیصی روشی مناسب برای کاهش مشکلات روان‌شناختی مانند احساس گرفتاری و بی‌حوصلگی در مادران دارای فرزند اختلال طیف اوتیسم است. بنابراین، پیشنهاد می‌شود این درمان در کنار سایر درمان‌ها در مراکز آموزشی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احساس گرفتاری، بی‌حوصلگی، اوتیسم، مادران

عنوان انگلیسی Effect of Transdiagnostic Treatment on Entrapment and Boredom in Mothers of Children with the Autism Spectrum Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Autism spectrum disorder (ASD) imposes a lot of difficulties and calamities on parents particularly mothers due to close relationship with their children. The present study aimed to examine the effect of transdiagnostic treatment on entrapment and boredom of mothers of children with ASD. Methods: This randomized clinical trial study was conducted on all mothers with ASD children in Isfahan City. Forty participants were initially selected using the convenience sampling method and were randomly divided into two equal groups of control and experimental (n= 20, each group). The transdiagnostic treatment was conducted during 12 sessions of 60 minutes each. Data were collected using the Entrapment Scale and Multidimensional State Boredom Scale. The validity and reliability were measured and confirmed in the previous studies. Data were analyzed by the SPSS 21 software. Results: Results showed a significant difference in internal entrapment (P = 0.001), external entrapment (P = 0.004), disengagement (P = 0.005), high arousal (P = 0.001), low arousal (P = 0.004), inattention (P = 0.010) and time perception (P = 0.022) between the two experimental and control groups in both pre-test and post-test. Conclusions: It seems that the unified transdiagnostic treatment is an appropriate method for reducing psychological problems (such as entrapment and boredom) in mothers with ASD children. Therefore, it is suggested to use this approach with other treatments in educational and treatment centers.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Entrapment, Boredom, Autism, Mothers

نویسندگان مقاله علیرضا محسنی اژیه | alireza mohseni ezhiyeh
department of psychology and education of children with special needs, university of isfahan, isfahan, iran
، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مختار ملک پور | mokhtar malekpour
department of psychology and education of children with special needs, university of isfahan, isfahan, iran
، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

امیر قمرانی | amir ghamarani
department of psychology and education of children with special needs, university of isfahan, isfahan, iran
، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-986-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/209/article-209-568876.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات