این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۶، شماره ۵، صفحات ۵۹-۶۸
عنوان فارسی
تسهیل کنندهها و موانع ارتباط دانشجوی پرستاری و بیمار: مروری نظام مند
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: توانایی برقراری ارتباط صحیح با بیمار یکی از مهمترین ویژگیهای پرستاران است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل تسهیل کننده و موانع ارتباط دانشجوی پرستاری و بیمار در طی سالهای 2000 تا 2015 انجام شده است. روش کار: در این مطالعه مروری منظم، کلیه مقالات تمام متن با کلید واژههای دانشجویان پرستاری، بیماران و ارتباط در عنوان آنها در بانکهای اطلاعاتی Magiran،SID، Medlib و کلیه مقالات انگلیسی تمام متن با کلید واژههای"Nursing Students" و "Patients" و "Communication" در عنوان آنها که دقیقاً عوامل مرتبط با ارتباط دانشجوی پرستاری و بیمار را مورد بررسی قرار داده بودند در پایگاههای اطلاعاتی PubMed، Embase، SienceDirect و ProQuest در نظر گرفته شدند. به منظور جمع آوری دادهها، از "فرم استخراج دادهها" "Data Extraction Form" که بر اساس هدف پژوهش طراحی شده بود، استفاده شد. نتیجه این جستجو دستیابی به 38 مقاله بود که از این میان 26 مقاله به علت دارا نبودن معیارهای ورود از مطالعه حذف و نهایتاً 12 مطالعه وارد پژوهش شدند. 9 مقاله مرتبط دیگر که دقیقاً عوامل تسهیل کننده وموانع ارتباط دانشجوی پرستاری و بیمار را مورد بررسی قرار داده بودند از طریق جستجوی دستی وارد مطالعه شدند. در کل 21 مقاله انگلیسی و فارسی در این مرور درنظر گرفته شدند. یافتهها: از میان 21 مطالعه مورد بررسی، 17 مطالعه (96/80 درصد) کمی و 4 مقاله (04/19 درصد) کیفی بودند. در بین 17 مطالعه کمی، 6 مطالعه (29/35) تجربی و نیمه تجربی بودند. 12 مطالعه (14/57) در ایران و 9 مطالعه (86/42) در سایر کشورهای جهان انجام شده بود. نتایج نشان داد که دانش نظری و تجربه بالینی، مهارت دادن بازخورد، گوش کردن، همدلی و ابراز وجود و ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی بخش بستری از عوامل تسهیل کننده و یا موانع ارتباط دانشجوی پرستاری با بیمار است. نتیجه گیری: عوامل فردی، آموزشی و محیطی میتوانند تسهیل کننده و یا مانعی برای ارتباط دانشجوی پرستاری و بیمار به شمار روند. لذا پیشنهاد میشود مدرسین پرستاری این عوامل را به دانشجویان آموزش داده و در عمل به آن توجه نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتباط، بیماران، دانشجویان، پرستاری، مرور نظام مند
عنوان انگلیسی
Facilitators and Barriers of Communication between Nursing Studentand Patient: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The ability to communicate effectively with patients is considered as one of the most important characteristics of nurses. The aim of this study was to determine facilitators and barriers of communication between the nursing student and patient during 2000-2015. Methods: In this systematic review, full text of articles related to nurse -patient communication were retrieved from English and Persian databases (PubMed, Embase, ScienceDirect, ProQuest, Magiran, SID and Medlib). Using the "Nursing Students", "Patients" and "Communication" search strings and their equivalent in Persian language, the titles of articles were searched. In addition, the data extraction form which was developed according to the study's objectives was used to collect data. From the 38 related papers that were identified, 26 articles were excluded because they were not in line with the inclusion criteria. Nine additional studies relevant to the research were directly added through manual search. In total, 21 English and Persian papers were identified and considered in this review. Results: Seventeen of 21 articles (80.96%) were descriptive studies, of which four (19.04%) were qualitative studies. Six of 17 descriptive articles (35.29%) were from intervention studies. Twelve of the papers (57.14%) were conducted in Iran and nine (42.86%) were investigated in other countries. The results showed that improving the nursing students' theoretical knowledge and clinical experience of communication, giving feedback, listening, empathy and assertiveness skills, and cultural and social characteristics of the wards were facilitators or inhibitors of the communication between the nursing students and patients. Conclusions: Based on the findings, individual, educational and environmental factors may act as facilitators or inhibitors of the communication between nursing student and patient. As such, it is suggested that nursing educators teach students about these factors and consider them in practice.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شهرزاد غیاثوندیان | shahrzad ghiyasvandian
tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
معصومه ذاکری مقدم | masoumeh zakerimoghadam
tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
عباس عبادی | abbas ebadi
baqiyatallah university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله عج ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
محبوبه عبدالرحیمی | mahbobeh abdolrahimi
tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-591-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/209/article-209-568880.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت تیروی انسانی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات