این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۲۱۳-۲۲۱

عنوان فارسی بررسی میزان کفایت بخش دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی یزد در آموزش دانشجویان، از دیدگاه دانشجویان در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله ارزشیابی شیوه های آموزشی در رشته های مختلف علوم پزشکی، به دلیل نقش مهم آن در تربیت نیروهای متخصص حرفه ای، از حساسیت ویژه و بالایی برخوردار است. رشته دندانپزشکی نیز یکی از شاخه های مهم علوم پزشکی است که نیازمند کسب مهارت های علمی و حرفه ای بالاست.یکی از شیوه های عملی جهت ارزیابی کیفیت آموزش های بالینی در رشته دندانپزشکی، بررسی نظرات دانشجویان این رشته به عنوان مخاطبان اصلی می باشد. لذا این مطالعه به منظور تعیین نگرش دانشجویان از آموزش مهارتهای بالینی بخش دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی یزد در سال تحصیلی 95-1394 انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، 59 نفر از دانشجویان دوره عمومی سال پنجم و ششم دانشکده دندانپزشکی، در بخش دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی یزد شرکت داشتند. پرسشنامه ای حاوی 21 سوال سه گزینه ای در هشت گروه مهارت بالینی دندانپزشکی کودکان در اختیار دانشجویان قرار گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون من ویتنی (Mann whitney)در نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: بیشترین میزان موفقیت در زمینه پروفیلاکسی و فلوراید تراپی(7/79)، فیشورسیلانت وترمیم های رزینی پیشگیرانه PRR ، انجام تزریق انفیلتراسیون، انجام تزریق بلاک و کمترین در زمینه گذاشتن روکش استنلس استیل(SSC)،انتخاب case فضانگهدارو طراحی نوع فضا نگهدار بوده است.  میزان موفقیت درآموزش طرح درمان،کنترل رفتار کودک،پروفیلاکسی و فلوراید تراپی،تهیه حفره ترمیمی و ملاحظات آن وانتخاب ماده ترمیمی با جنس افراد معنی دار بود. نتیجه گیری: میزان موفقیت در ایجاد مهارت روکش استنلس استیل (SSC) ،انتخاب case فضانگهدار و طراحی نوع فضا نگهداراز منظر دانشجویان، کافی نبوده است لذا لازم است در امر آموزش این مهارت ها درکوریکولوم دوره دکترای عمومی دندانپزشکی تاکید بیشتری انجام گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجوی دندانپزشکی، مهارتهای بالینی، ارزیابی آموزشی

عنوان انگلیسی Evaluating success of Pediatric Dentistry Department at Yazd Dental School (Iran) in clinical skills education from Students’ prespective in 2015-2016
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Evaluation of educational processes in different fields of medical sciences has high priority because of the important role in professional experts training. Dentistry, as an important field of medical sciences, requires scientific & professional skills. Surveying the opinions of dental students as the main actual consumers of the education is one of the most popular methods to evaluate the quality of dental clinical education. The aim of this study was to evaluating Students' attitude  from education of Clinical Skills from Pediatric Dentistry Department at Yazd Dental School (Iran) in 2015-2016. Materials & Methods: This cross-sectional study was conducted on 59 fifth and sixth grade undergraduate dental students in pediatric dentistry at Yazd dental school. A questionnaire including 21 multiple choice questions about 8 parts of clinical skills in pediatric dentistry was given to each student. Data were analyzed by Mann-Whitney in SPSS software.  Results: The highest success rate was in prophylaxy and fluoride therapy,fissure sealant and preventive resin restoration(PRR), infilteration injection and block  injection, and the lowest success rate in placing  stainless steel crown(SSC),choosing case of space maintenance and deasigning kind of  space management .Rate of success in education of treatment plane,behaviour management of children, prophylaxy and fluoride therapy,preparation of restorative cavity and it,s consideration  and choosing the type of restorative material choosing the type of restoration material was significant with sextual. Conclusion: Clinical  success rate in skills education of stainless steel crown(SSC),choosing case of space maintenance and it,s kind of student self reported was not sufficien,thus need warrant greater emphasis this skills in the undergraduate curriculum.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dental student, clinical assessment, educational assessment.

نویسندگان مقاله زهرا بحرالعلومی | zahra bahrololomi1
yazd university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

عاطفه شکیب | atefeh shakib
yazd university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-728-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-568903.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات