این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۲۸۷-۳۰۰

عنوان فارسی بررسی کیفیت دوره آموزش الکترونیکی رشته آموزش پزشکی بر اساس معیارهای آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: امروزه بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در سراسر دنیا با ارائه برنامه‌ها و دوره‌های یادگیری الکترونیکی پا به عرصه وجود نهاده‌اند تا پاسخگوی تقاضای روزافزون علاقه‌مندان برای آموزش باشند. از طرفی صاحب‌نظران عقیده دارند که بسیاری از دوره‌های مذکور، مطابق با معیارها و استانداردهای مطرح در زمینه آموزش الکترونیکی نبوده و در نتیجه، اهداف برگزاری این برنامه‌ها را به خوبی محقق نمی‌سازند؛ لذا ارزیابی کیفیت، بررسی و ارتقاء دوره‌های آموزش الکترونیکی یکی از وظایف این مؤسسات می‌باشد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی کیفیت دوره آموزش الکترونیکی رشته آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بر اساس معیارهای آموزش الکترونیکی پرداخت. روش بررسی: با مرور گسترده متون و منابع معتبر، معیارهای مهم کیفیت دوره‌های آموزش الکترونیکی استخراج و بر این اساس، مقیاسی درجه‌بندی شده مشتمل بر 9 مؤلفه و 173 گویه طراحی گردید. روایی محتوایی این ابزار با نظر ده نفر از متخصصین و به­کارگیری تکنیک لاشه تائید شد و ضریب پایایی آن با روش پایایی بین ارزیابان، 88/0 محاسبه گردید. در مرحله بعد، این ابزار در اختیار 3 نفر از متخصصین تکنولوژی آموزشی قرار گرفته و تکمیل شد. داده‌های حاصل، با استفاده از نسخه 16 نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.  نتایج::  یافته‌ها نشان داد که کیفیت مؤلفه‌های محتوا و دسترس‌پذیری در سطح مطلوب؛ کیفیت مؤلفه‌های طراحی آموزشی، سیستم مدیریت یادگیری، چندرسانه‌ای و سنجش دانشجو در سطح نسبتاً مطلوب و کیفیت مؤلفه‌های تعامل، بازخورد و پشتیبانی از دانشجو در سطح نامطلوب قرار دارند و در مجموع، کیفیت دوره آموزش الکترونیکی رشته آموزش پزشکی، با توجه به معیارهای مذکور، در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد. نتایج هم‌چنین نشان داد که در هیچ‌یک از مؤلفه‌های تحقیق، تفاوت آماری معنا‌داری در نمرات کیفیت، بین متخصصین وجود ندارد.  نتیجه‌گیری:   اگرچه یافته‌های این پژوهش نشان داد که از نظر متخصصین، کیفیت دوره آموزش الکترونیکی در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد ولی برای رسیدن به حداکثر مطلوبیت در کیفیت این دوره، لازم است که متولیان امر آموزش الکترونیکی، گویه‌هایی را که میانگین آن‌ها پایین‌تر از 66/1 است، مورد بررسی و به مؤلفه‌هایی که کیفیت مطلوب ندارند توجّه ویژه داشته باشند و اقداماتی را که در راستای بهبود وضعیت مؤلفه‌ها پیشنهاد شده است، مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A survey on the quality of Master of Medical Education e-learning Course at Mashhad University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:Universities and educational institutes provide a great variety of e-learning programs to accommodate the increasing demands for higher education. However, some specialists believe that many of these courses fail to meet the required standards of e-learning, thus cannot achieve the goals of implemented programs. Therefore, regular quality assessment of e-learning programs should be carried out by education providers. This study aimed to assess the quality of medical education e-learning course at Mashhad University of Medical Science. Methods:In the first step, most important components of e-learning standards were extracted through a comprehensive literature review of previous studies and a rating scale consisting of nine elements and 173 items were designed. Content validity of the scale was assured by consulting with ten different instructional design experts using Lawshe's Content Validity Ratio. Reliability of this scale is also investigated by inter-rater reliability coefficient which was 88% . In the next step we provided three instructional design experts with the above mentioned scale to collect required information for each sample lesson. Data was analyzed through SPSS Ver 16.0 software. Result: The elements associated with 'quality of contents' and 'accessibility' were satisfactory, elements related to 'instructional design', 'learning management system', 'multimedia' and 'student assessment' were relatively satisfactory, and elements associated with 'interaction', 'feedback' and 'student support' were unsatisfactory. Overall, we evaluated the quality of the medical education e-learning course as relatively satisfactory. Conclusion: Although the quality of the assessed e-learning course was relatively satisfactory, it is still necessary for corresponding administrators to reassess those items with an average of less than 1.66 (satisfactory level) and pay their special attentions to improvement of those items, in order to achieve better quality of the program.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله E-learning, educational course, quality, criteria

نویسندگان مقاله ملیحه نوبخت | m nobakht
کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

حسن غلامی | h gholami
استادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

علی عماد زاده | a emadzadeh
استادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

سمانه سرگزی | s momeni rad
کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-704-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-568904.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات