این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۲۹-۲۰
عنوان فارسی
رابطه هیجان های تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در سال های اخیر به دلیل شناخت پیامدهای هیجان ها در حوزه آموزش و یادگیری، تحلیل موقعیت های آموزشی با رویکرد و نگاه هیجانی در محیط های آکادمیک افزایش پیدا کرده است. بر همین اساس مطالعه حاضر به نقش هیجان های تحصیلی مرتبط بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی می پردازد. روش ها: پژوهش حاضر در قالب یک طرح توصیفی - همبستگی در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 96-95 صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 800 نفر بوده که تعداد 250 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده و براساس فرمول لوی و لمشو از این جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه معتبر هیجان تحصیلی پکران و همکاران (2011) بود که روایی آن بهصورت صوری و محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرنباخ (0/89) تائید گردید. دادههای پژوهش نیز با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار آماری SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که بین هیجان های مثبت (لذت، امید، افتخار) با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی دار (0/01p≤) و بین هیجان های منفی (خشم، اضطراب، ناامیدی، شرم و خستگی) با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه منفی و غیرمعنی دار وجود دارد (0/01p≥). نتایج نشان داد که هیجان های لذت، امیدواری، افتخار و شرم توانستند روی هم رفته (0/221) از واریانس عملکرد تحصیلی دانشجویان را تبیین کنند. همچنین دانشجویان مقاطع مختلف تفاوت معنی داری در هیجان های تحصیلی با یکدیگر داشتند (0/05p≤). نتیجه گیری: یافته های پژوهشی حاکی از رابطه بین هیجانهای تحصیلی دانشجویان با عملکرد تحصیلی آنان بود. بر همین اساس، اساتید بایستی تجربه های هیجانی دانشجویان را به منظور استفاده و بهره برداری از چنین هیجاناتی برای تسهیل یادگیری بهتر در نظر داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هیجان، یادگیری، عملکرد تحصیلی، دانشجویان پزشکی
عنوان انگلیسی
The Relationship between Academic Emotions and Academic Performance of Medical Students of Shiraz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In recent years, analysis of educational situation through emotional approach in academic environment because of recognizing emotional consequences in educational and learning field has been increased so, this study aimed to explore the role of academic emotion related to medical students academic performance. Methods: This is a descriptive –correlative study. The population of the research was 800 medical students of Shiraz University of medical sciences in 2016-2017.250 Students were selected based on random sampling method and Levu and Lemeshow formula. Data was collected by Pekrun et al questionnaire (2011) that its validity and reliability was confirmed by face and content validity and Alpha reliability coefficient (0.89) respectively. To analyze data descriptive and inferential statistics through SPSS were used. Results: The results indicated that there were a positive and significant correlation between positive emotions (enjoyment, hope, pride) and students 'academic performance (p< 0.01). Also, there were a negative and non-meaningful correlation between negative emotions (anger, anxiety, hopelessness, shame and boredom) with students' academic performance. The results showed that emotions of enjoyment, hope, pride and shame could predict (0.221%) of students academic performance variance. Finally, there were significant differences between students who had different educational level in regard of academic emotions. Discussion: Students academic emotions has closely related to academic performance. Accordingly, teachers should consider students' academic emotions for using such emotions in facilitating learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
emotions, learning, academic performance, medical students
نویسندگان مقاله
علی اصغر حیات | aa hayat
clinical education research center, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
مرکز تحقیقات آموزش بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
کرامت اسمی | k e
science education dept, faculty of humanities, shahid bahonar university, kerman, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
ریتا رضایی | r rezaei
clinical education research center, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
مرکز تحقیقات آموزش بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
پریسا نبییی | p nabiee
clinical education research center, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
مرکز تحقیقات آموزش بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-613-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات