این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۳۷-۲۹

عنوان فارسی بررسی آگاهی و رضایت مندی بیماران بستری در بیمارستان کوثر شهر قزوین از منشور حقوق بیمار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: منشور حقوق بیمار، به منظور اطمینان از انجام مراقبت کافی از بیماران تنظیم شده است. همچنین افزایش میزان رضایتمندی بیماران مستلزم ارتقاء کیفیت مراقبت­ های بهداشتی-درمانی است. این امر با اجرای منشور حقوق بیمار محقق می­ شود. هدف مطالعه حاضر تعیین میزان آگاهی و رضایت­مندی بیماران بستری در بیمارستان از منشور حقوق بیمار بود. روش ­ها: این پژوهش به صورت توصیفی – مقطعی انجام بر روی 565 نفر از بیماران زن مراجعه­ کننده به بیمارستان کوثر شهر قزوین در سال­‌های 1393 و 1394 انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ­ها پرسشنامه 3 بخشی شامل اطلاعات دموگرافیک، آگاهی از حقوق بیمار و رضایت­مندی از اجرای منشور حقوق بیمار بود. روایی پرسشنامه با استفاده روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از روش دو نیم کردن (0/78=r) تایید شد. داده­ ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­ های ناپارامتری (آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون مقایسه­ای کروسکال والیس) و از طریق نرم‌افزار آماریSPSS  تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: میانگین نمرات میزان آگاهی بیماران 2/4±7/32 و رضایت­مندی 1/8±3/89 بود که نشان دهنده ­ی میزان آگاهی متوسط و رضایت‌­مندی ضعیف بود. نتایج نشان داد بین رده­‌های مختلف سنی از نظر آگاهی اختلاف معنی­ دار آماری وجود ندارد (0/991=P) اما در میزان رضایت­مندی آنان وجود دارد (0/000=P). همچنین بین سطوح مختلف تحصیلی از نظر آگاهی اختلاف معنی­ دار آماری وجود دارد (0/000=P) اما در میزان رضایت­مندی آنان وجود ندارد (0/122=P). در نهایت رابطه معنی‌دار آماری بین میزان‌ آگاهی و رضایت‌مندی بیماران مشاهده نشد (0/158=P و 0/059=r). نتیجه­ گیری: نتایج مطالعه نشان­دهنده آن بود که میزان آگاهی و رضایت ‌مندی بیماران از مفاد منشور حقوق بیمار در حد متناسب نبود. بنابراین برنامه­ ریزی آموزشی مدیران کیفیت بیمارستان­ ها برای ارتقای دانش و نگرش بیماران در خصوص میزان آگاهی از منشور حقوق بیماران، ضروری است. این تغییر نگرش بیماران باعث افزایش مطالبه حقوق منشور بیمار و در نتیجه افزایش میزان رضایت­مندی خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حقوق بیمار، آگاهی، رضایت‌مندی، بیمارستان

عنوان انگلیسی Evaluating Patients awareness and satisfaction of implementing Patients' Rights Charter at Kowsar Hospital in Qazvin
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Patient rights Charter formalized to ensure appropriate care of patients. In this regards, increased satisfaction of patients related to promoting the quality of health care and this can be achieved by implementing patient rights Charter. This study aimed to evaluate the patients' awareness and their satisfaction of implementing patient rights at Kowsar Hospital in Qazvin. Methods: This descriptive cross sectional study was conducted  on  565  female patients during 2014-2015. Data collection tool consisted of a questionnaire in 3 sections including demographic information, awareness of the rights and satisfaction of implementing the charter of rights. The questionnaire validity and reliability was confirmed by content validity and split-half method respectively  (r=0.87).Data were analyzed by using  Descriptive statistics and non-parametric test(Spearmans correlation test, kruskal- wallis test) through SPSS software. Results: based on results,  the average of awareness score and satisfaction score was 7.325±2.4  and 3.89± 1.8 respectively, which represent a moderate awareness and poor satisfaction. The results showed that satisfaction in different age groups was not statistically significant difference with awareness (P=0.991) but there is a significant difference in satisfaction between different age groups (P=0.000). There is also a statistically significant difference between different levels of education with awareness (P=0.000), but there is not a significant difference in satisfaction between different educational levels (P=0.122). Finally, there was no statistically significant relationship between awareness and satisfaction scores (P = 0.158, r= 0.059). Conclusions:  patients awareness and satisfaction of patient rights provision was not appropriate, so, educational planning for promoting knowledge and attitude of patient about patient right Charter by hospital quality managers is necessary. This change in patient's attitude will increase the demand for implementing patient right Charter and thus increase the level of satisfaction.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient Rights, awareness, Satisfaction, Hospital

نویسندگان مقاله مهری کلهر | m kalhor
kowsar hospital ,qazvin university of medical sciences, qazvin, iran
دانشجوی دکتری تخصصی بهداشت باروری دانشگاه تربیت مدرس، بیمارستان کوثر،دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

بهروز کاوه یی | b kaveii
educational assessment organization of iran, tehran, iran
سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: سازمان سنجش

فاطمه سمیعی راد | f samiee rad
pathology dept, faculty of medicine, qazvin university of medical sciences, qazvin , iran
گروه پاتولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-92-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-569104.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات