این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۷۳-۶۵

عنوان فارسی بررسی افت تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: افت تحصیلی یکی از مشکلات آموزشی دانشکده­ های گروه پزشکی است. شناخت بیشتر ابعاد این پدیده می ­تواند به ارائه راه ­های پیشگیری از آن بیانجامد. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی افت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود. روش ها: : در این مطالعه توصیفی - مقطعی که در سال 1394 انجام گرفت. 310 نفر از دانشجویانی­که حداقل یک­سال تحصیلی را در دانشگاه علوم پزشکی گیلان گذرانده بودند، به روش نمونه­ گیری به ­صورت طبقه ­ای تصادفی نسبتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ­ها پرسشنامه ­ای مشتمل بر دو بخش: اطلاعات دموگرافیک و افت تحصیلی بود که روایی آن از روش اعتبار محتوایی و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ (0/8=α) تایید گردید. بعد از جمع­آوری اطلاعات، دانشجویان به دو گروه موفق (بدون افت تحصیلی) و ناموفق (با افت تحصیلی) تقسیم شدند که این خط برش از تفاوت بین معدل دو ترم قبل دانشجو و ترم قبل محاسبه گردید. داده­ ها با استفاده از شاخص­ های آمار توصیفی و آزمون ­های t مستقل، من یو ویتنی، و همچنین کای دو از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: در مجموع 87 نفر (28/1 درصد) از دانشجویان و از مقطع کارشناسی بیشترین افت تحصیلی را داشتند (72 نفر، 8/82 درصد). نتایج نشان داد که عوامل فردی اجتماعی مرتبط با افت تحصیلی نظیر جنسیت دانشجو، مقطع تحصیلی، سطح تحصیلات مادر، شغل پدر، وضعیت اشتغال دانشجو و نحوه انتخاب رشته دانشگاهی بین دو گروه دانشجویان با افت تحصیلی و بدون افت تحصیلی اختلاف معنی­ داری را نشان داد (0/05>p). نتیجه گیری: براساس نتایج این مطالعه، دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در معرض معضل افت تحصیلی می ­باشند. با توجه به آثار منفی این پدیده، اعضای هیئت علمی و مدیران آموزشی باید به فاکتورهای موثر بر افت تحصیلی توجه خاص داشته تا بتوانند دانشجویان در معرض خطر را شناسایی و از طریق مشاوره مناسب آن­ها را مورد حمایت قرار دهند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی تحصیلی، افت تحصیلی، دانشجویان، پزشکی

عنوان انگلیسی Students’ Viewpoints about Academic Failure and Some Related Factors in Guilan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Academic failure is one of the destructive problems in medical schools. Identifying aspects of this phenomenon can lead to present preventive solutions. This research aimed to study academic failure and some related factors from students' viewpoints in Guilan University of Medical sciences. Method: In this analytical cross sectional study, 310 students who passed at least one year of their course in Guilan university of medical sciences were selected through stratified randomized sampling participated in this study in 2015. For collecting data a questionnaire including two parts consist of demographic information and academic failure was used that its validity and reliability was confirmed by content validity and alpha-cronbach respectively. After gathering data, students divided into two groups of successful and non-successful based on cut point score of their educational average. This cut point was calculated through the differences between educational average of two terms ago and last term. Data were analyzed by using descriptive statistics, independent t- test, Man u Whitney and X2 through SPSS. Results:  of 87 students, (28.1%)  of total students experienced academic failure also among 72 bachelor's students, (82.8%) experienced the most Academic failure. there was significant differences between two groups of successful and unsuccessful students (P< 0.05) by attention to sex, educational level, mother's educational level, father's job, his/her occupational status, and university course selection Conclusion: based on results, students in guilan university of medical sciences confront academic failure so, Faculty members also educational managers by considering the negative effect of this phenomenon should have special attention to effective factors on students' academic failure and in this regards, identify high risk students and support them by appropriate consulting.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational evaluation, Academic Failure, Students, Medical

نویسندگان مقاله محمد اسماعیل پور بندبنی | m esmaeilpour bandboni
nursing education dept, guilan university of medical sciences, rasht,
گروه آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

شایان نادری شاد | sh naderi shad
students research center, guilan university of medical sciences, rasht, iran
مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

فایزه کبرایی | f kobrai
students research center, guilan university of medical sciences, rasht, iran
مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

بهاره غلامی چابک | b gholami chaboki
department of biostatistics, school of paramedical sciences, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
گروه آمارزیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-370-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-569105.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات