این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۳۴-۲۴۴

عنوان فارسی مقایسه تأثیر روش تدریس یادگیری مبتنی بر حل مسئله و نقشه مفهومی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: دانشجویان در کسب مهارت و گرایش به تفکر انتقادی مشکل‌دارند و یادگیری بر اساس روش‌های تدریس جدید باعث افزایش یادگیری مداوم و کارآمد پرستاران می‌شود. پژوهش حاضر تأثیر دو روش تدریس آموزش مبتنی بر حل مسئله و نقشه مفهومی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری را مقایسه نمود. روش بررسی: این پژوهش مداخله‌ای دوگروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون بر روی 32 دانشجوی کارشناسی پرستاری در سال 1393 انجام شد. ابتدا پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی CTDI توسط دانشجویان تکمیل گردید. افراد به‌صورت تصادفی ساده به دو گروه 16 نفرِ تقسیم‌شده و برای هر گروه به‌طور جداگانه روش تدریس یادگیری مبتنی بر حل مسئله و نقشه مفهومی اجرا گردید. در پایان‌ترم مجدداً امتیاز گرایش به تفکر انتقادی ثبت و با قبل مقایسه گردید. از نرم‌افزار Spss نسخه 18 و آزمون‌های آماری t ‌مستقل و زوجی برای تحلیل استفاده شد. یافته‌ها: بعد از اجرای مداخله، نمره کل گرایش به تفکر انتقادی افزایش یافت؛ ولی این افزایش در دو گروه با هم تفاوت آماری معنی‌داری داشت و در گروه آموزش به روش حل مسئله بیشتر بود. این تفاوت در زیرگروه‌های ‌انتقادپذیری، اعتمادبه‌نفس، جستجوگری و رشد یافتگی معنی‌دار بوده و امتیاز گروه آموزش به روش حل مسئله بیشتر بود ولی در زیرگروه‌های حقیقت‌جویی، قدرت تحلیل و قدرت سازماندهی دو گروه تفاوت آماری معنی‌داری نداشتند. نتیجه‌گیری: گرایش به تفکر انتقادی در اکثریت دانشجویان در ابتدای پژوهش مطلوب نبود؛ لزوم رشد تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری و تعدیل شرایط استرس‌زا در محیط‌های آموزشی مشخص گردید. مربیان و اساتید باید از روش‌هایی بهره ببرند که مفاهیم را به شیوهای معنی‌دار یاد دهد و در موقعیت بالینی کاربردی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing the Effect of Problem Based Learning and Concept Mapping on Critical Thinking Disposition of Nursing Student
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Tendecy to critical thinking and skills earning in university students are faced with difficulties. new teaching methods can increased continuous and efficient learning in nursing. The aim of this research is to compare the effect of two teaching methods based on problem solving and conceptual mapping on critical thinking of nursing students. Methods: This interventional two group study, with pre tast-post test was perfomed on 32 nursing student in 2014. In the beginning critical thinking disposition was measured by CTDI. Subjects were divided randomaized in two groups [16 student in each group]. In each group, one of the teaching methods containing problem base learning [PBL] and concept mapping was execute. At least critical thinking disposition was measured once again. The data were collected and analyzed by using Spss software ,version 18 and indipendent and paired T-test. Results: In each group total score of critical thinking disposition was increased after executeing of two teaching methods PBL and concept mapping, but difference in PBL group was significant. The difference in critical thinking disposition submission such as open mindedness,  self-confidence, inquisitiveness and maturity was significant and the score of learning group was higher by the problem-solving method but the difference was not significant in other critical thinking disposition submission such as truth seeking, systemacity and analyticity. Conclusion: The results of this study shows that critical thinking disposition score in most of nursing student was uncertain. It is necessary to develope critical thinking disposition in nursing students and adjustment of stressful conditions in educational settings. With due attention to nursing students ruls in patient care, nursing teachers must be able to new teaching methods can increase continuous and efficient learning in nursing students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید مومنی | hamid momeni
department of nursing,khomein university of medical sciences-khomein- iran
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران

اشرف صالحی | ashraf salehi
department of nursing,khomein university of medical sciences-khomein- iran
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران

هاجر صادقی | hajar sadeghi
department of nursing,khomein university of medical sciences-khomein- iran
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-917-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-569111.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش‌های نوین تدریس علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات