این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۷۰-۲۷۶
عنوان فارسی
بررسی اضطراب امتحان در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر قم و عوامل مرتبط با آن در سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: اضطراب امتحان یکی از شایعترین مشکلات روانی که نقش مخرب و بازدارندهای در سلامت روانی و آموزشی دانشآموزان بخصوص دانشآموزان مقطع پیش دانشگاهی که می تواند عملکرد فرد را مختل کند و منجر به عدم موفقیت در امتحان گردد. روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی بود که در آن تعداد 250 نمونه به روش نمونهگیری در دسترس جهت بررسی انتخاب شدند. جهت انجام تحقیق از پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان TAIاستفاده گردید. دادهها درSpss نسخه 16 با استفاده از آزمونهای واریانس یک طرفه و T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 0/05> pمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: در این مطالعه 125 نفر (50%) از دانشآموزان پسر و 125 نفر (50%) دختر بودند. 53 نفر (21%) دارای اضطراب امتحان بالا، 121 نفر (4/48%) اضطراب امتحان متوسط و 76 نفر (4/30%) اضطراب امتحان پایین بودند. یافتهها اختلاف معناداری را در نمره اضطراب امتحان بر حسب جنس نشان داد (0/006=p). و همچنین بر حسب سطح تحصیلات والدین ( پدر و مادر) نشان داد (0/008=p ) . ضریب همبستگی پیرسون همبستگی معکوس و معنی داری بین اضطراب امتحان با معدل دانشآموزان مورد بررسی نشان داد (0/283-= r و 0/003=p). نتیجهگیری: با توجه به میزان بالای اضطراب امتحان در بین دانشآموزان مقطع پیدانشگاهی ، و با در نظر گرفتن تأثیر منفی اضطراب بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان، لزوم بکارگیری خدمات روانشناسی و مشاوره، و برنامه ریزی جهت کمک رسانی برای پیشبرد اهداف بهداشت روانی دانشآموزان به منظور پیشگیری از خسارات جسمانی، روانی، تحصیلی و اقتصادی پیشنهاد میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب امتحان، امتحان، دانشآموزان
عنوان انگلیسی
Survey Test Anxiety in Pre-university Students in Qom and Its Related Factors in 2016
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims:Test anxiety is one of the most common mental health problems that has destructive and inhibitor role in mental health and education, especially among pre-university students that can interfere their performance and led to a failure in exam. Methods:That was a descriptive and cross-sectional study, in which 250 samples were selected by using available sampling method. TAI test anxiety questionnaire was used to conduct research. The data were analyzed in Spss software, version 16, by using one-way ANOVA and T-test and Pearson's correlation coefficient with significant level of P < 0/05. Results:In this study, 50% (n=125) of students were male and 50% (n=125) were female. 21% of samples (n=53) had high test anxiety, 4/48% (n = 121) had average test anxiety and 4/30% (n = 76) had low test anxiety. Results showed a significant difference in test anxiety scores by gender (p= 0/006), and also showed in terms of educational level of parents (father and mother), (P=0 /008). Pearson correlation coefficient showed a significant negative correlation between test anxiety and students average (r =- 0/283 and P =0/003). Conclusions:Due to high levels of test anxiety among Pre-university students, and Considering the negative impact of anxiety on academic performance of students, it is recommended to apply psychology and counseling services, and planning to help advance the goals of mental health for students in order to prevent physical, psychological, educational and economic damages.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
test anxiety, exam, students
نویسندگان مقاله
اعظم فتحی | azam fathi
department of health education amp; health promotion, health school, qom university of medical sciences, qom, iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
سامان برمه زیار | saman barmehziar
department of medicine, islamic azad university of qom, faculty of medical, qom, iran
گروه پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی قم (Islamic azad university of ghom)
سیامک محبی | siamak mohebi
department of health education amp; health promotion, health school, qom university of medical sciences, qom, iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1231-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-569112.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات