این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۳۲۲-۳۳۳

عنوان فارسی اثر بخشی برنامه آموزشی بار شناختی بر کارایی یادگیری مفاهیم جبر در دانش‌آموزان دختر پایه هفتم شهرتهران
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: کارایی یادگیری مبتنی بر تلاش ذهنی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است و در سیستم تحصیلی سنتی برنامه‌های درسی بدون توجه به اثرات بار شناختی طرح‌ریزی می‌شوند، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی بار شناختی برکارایی یادگیری مفاهیم جبر در دانش‌آموزان دختر پایه هفتم شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1394 انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر مدارس دولتی پایه هفتم منطقه 6 شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل دادند 56 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای از دو مدرسه انتخاب شدند. برنامه آموزشی مبتنی براثرات بار شناختی به مدت 4 هفته و درمجموع 8 جلسه اجرا شد. میزان اثربخشی برنامه آموزشی با آزمون مفاهیم جبر، مقیاس درجه‌بندی ذهنی بار شناختی و اندازه‌های کارایی پاس و مرینبوئر ارزیابی شد. داده‌های پژوهش با مدل تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس و آزمون t مستقل با استفاده از نرم‌افزار Spss-20 تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که گروه آزمایشی، پیشرفت تحصیلی بالاتر (0/001>P و 18/71=F) و بار شناختی پایین‌تر (0/001>P و 15/70=(F از دانش‌آموزان گروه کنترل داشتند. همچنین یافته‌ها نشان داد کارایی یادگیری گروهازمایشی بالاتر از گروه کنترل می‌باشد (0/07

کلیدواژه‌های فارسی مقاله بار شناختی، پیشرفت تحصیلی، کارایی یادگیری

عنوان انگلیسی Effectiveness of Educational Program Based Cognitive Load in Learning Efficiency of Algebra Concepts Among 7th Grade Girl Students in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims:Learning efficiency is based on mental effort and students' academic performance and academic curriculums were planned without any attention to the cognitive effects in the traditional education System, thus the present study aimed to investigate the effectiveness of educational program based on cognitive load in learning efficiency of algebra concepts that conducted among 7th grade girl students in Tehran during the academic year 2015-2016. Methods:Thiswas a quasi-experimental study. The statistical population included all girl students of public schools in the 7th grade of 6th district of Tehran in the academic year 2015-2016.  a sample of 56 students was selected through cluster random sampling method from two schools. The educational program based on the cognitive effects was run for 4 weeks and total of 8 sessions. The effectiveness of educational program was evaluated by a  test of algebra concepts, educational program, efficiency measures of Pass and Merriënboer. The data were analyzed with multivariate covariance, Univariate analysis of variance and t- test by using Spss version 20 software. Results: Results showed that experimental group had high academic achievement (F =18.71, p <.0001) and perceived low cognitive load (F =15.70, p <.0001) compared to students in the control group. Also results showed learning efficiency of the experimental group was higher than the control group (t=4.031, p <.01). Conclusions: Since combination of cognitive load and academic achievement determine the level of learning efficiency, so the design of educational program based on the cognitive effects can increase students' learning outcomes and minimize perceptual cognition
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cognitive load, academic achievement, learning efficiency

نویسندگان مقاله مریم رستمی | maryam rostami
department of educational sciences, psychology and exceptional childern education, faculty of psychology and educational sciences,semnan university, semnan, iran
گروه علوم تربیتی ، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان ، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

سیاوش طالع پسند | siavash talepasand
department of educational sciences, psychology and exceptional childern education, faculty of psychology and educational sciences,semnan university, semnan, iran
گروه علوم تربیتی ، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان ، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

محمد علی محمدی فر | mohammadali mohammadyfar
department of educational sciences, psychology and exceptional childern education, faculty of psychology and educational sciences,semnan university, semnan, iran
گروه علوم تربیتی ، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان ، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1601-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-569113.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات