این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۱۳-۲۲۳
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی آموزشهای تنظیمهیجان و تابآوری بر بهزیستی روانشناختی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: کودک کمتوان ذهنی مشکلات روانی بسیاری را در اعضای خانواده بهویژه مادر ایجاد میکند. با توجه به اهمیت بهزیستی روانی مادر در خانواده و جامعه، هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی آموزشهای تنظیم هیجان و تابآوری بر بهزیستی روانشناختی مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی بود. مواد و روشها: در این مطالعۀ شبه تجربی(پیشآزمون- پسآزمون)30 نفر از مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اراک به شیوۀ در دسترس انتخاب و بهصورت غیرتصادفی در دو گروه آزمایش(15 نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش تنظیم هیجان(هفتهای دو جلسه یک و نیمساعته) و برای گروه دوم آموزش تابآوری(هفتهای دو جلسه یکساعته) اعمال شد. همه آزمودنیها پیش از آغاز آموزش و پسازآن، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف(فرم 84 سؤالی) را پر کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات در متغیر بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن در گروه آموزش تابآوری در مرحله پسآزمون نسبت به گروه آموزش تنظیم هیجان افزایشیافته است(0/05>P). بیشترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مؤلفه خودمختاری با اندازه اثر 0/68 و کمترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مؤلفه پذیرش خود با اندازه اثر 0/26است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزشهای تابآوری و تنظیم هیجان بر ارتقای بهزیستی روانشناختی مادران مؤثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Compare The Effectiveness of Emotion Regulation and Resilience Training on Psychological Well-Being of Mothers of Students with Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Mentally-disabled children cause many psychological problems in family members, especially in mothers. Due to the importance of psychological well-being of mothers in family and society; the aim of this study was to compare the effectiveness of emotion regulation and resilience training on psychological well-Being of mothers of students with intellectual disability. Methods: In this quasi-experimental study (pre-test and post-test), 30 mentally retarded students were selected in Arak, they were non-randomly divided into two experimental groups (15 people). The exertion training and resilience training were received for the first group (weekly two sessions one and a half hours) and the second group (weekly two sessions per hour), respectively. Prior and after the training, the subjects completed psychological well-being scale (an 84-question form). Univariate and multivariate analysis of covariance (ANCOVA & MANCOVA) was used to analyze the data. Results: The results showed that the mean scores of psychological well-being variable and components increased in the resilience training group (post-stage) in comparison to the emotion regulation training group (P < 0.05)., Theeffect amount of 68/0 and 26/0 were reported as the maximum and the minimum difference in the two groups in the Autonomous component . Conclusion: The results indicated that resilience and emotion regulation training, improved psychological well-being of mothers with mentally retarded children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حامد مرادی کیا | hamed moradikia
dept. of psychology and education of exceptional children, faculty of education and psychology, university of tehran, tehran, iran
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
فریبا ستارپور ایرانقی | fariba sattarpour iranaghi
young researchers and elite club, tabriz branch, islamic azad university, tabriz, iran.
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
سونیا امامقلیان | soniya emamgholian
dept. of psychology, faculty of humanity, amol branch, islamic azad university, amol, iran
گروه روانشناسی، واحد آیت ا...آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-796-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/314/article-314-569119.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات