این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۱۳-۲۲۳

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش‌های تنظیم‌هیجان و تاب‌آوری بر بهزیستی روان‌شناختی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کودک کم‌توان ذهنی مشکلات روانی بسیاری را در اعضای خانواده به‌ویژه مادر ایجاد می‌کند. با توجه به اهمیت به‌زیستی روانی مادر در خانواده و جامعه، هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی آموزش‌های تنظیم هیجان و تاب‌آوری بر به‌زیستی روان‌شناختی مادران دانش آموزان کم‌توان ذهنی بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعۀ شبه تجربی(پیش‌آزمون- پس‌آزمون)30 نفر از مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اراک به شیوۀ در دسترس انتخاب و به‌صورت غیرتصادفی در دو گروه آزمایش(15 نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش تنظیم هیجان(هفته‌ای دو جلسه یک و نیم‌ساعته) و برای گروه دوم آموزش تاب‌آوری(هفته‌ای دو جلسه یک‌ساعته) اعمال شد. همه آزمودنی‌ها پیش از آغاز آموزش و پس‌ازآن، مقیاس به‌زیستی روان‌شناختی ریف(فرم 84 سؤالی) را پر کردند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات در متغیر به‌زیستی روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن در گروه آموزش تاب‌آوری در مرحله پس‌آزمون نسبت به گروه آموزش تنظیم هیجان افزایش‌یافته است(0/05>P). بیشترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مؤلفه خودمختاری با اندازه اثر 0/68 و کمترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مؤلفه پذیرش خود با اندازه اثر 0/26است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش‌های تاب‌آوری و تنظیم هیجان بر ارتقای به‌زیستی روان‌شناختی مادران مؤثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Compare The Effectiveness of Emotion Regulation and Resilience Training on Psychological Well-Being of Mothers of Students with Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Mentally-disabled children cause many psychological problems in family members, especially in mothers. Due to the importance of psychological well-being of mothers in family and society; the aim of this study was to compare the effectiveness of emotion regulation and resilience training on psychological well-Being of mothers of students with intellectual disability. Methods: In this quasi-experimental study (pre-test and post-test), 30 mentally retarded students were selected in Arak, they were non-randomly divided into two experimental groups (15 people). The exertion training and resilience training were received for the first group (weekly two sessions one and a half hours) and the second group (weekly two sessions per hour), respectively. Prior and after the training, the subjects completed psychological well-being scale (an 84-question form). Univariate and multivariate analysis of covariance (ANCOVA & MANCOVA) was used to analyze the data. Results: The results showed that the mean scores of psychological well-being variable and components increased in the resilience training group (post-stage) in comparison to the emotion regulation training group (P < 0.05).,  Theeffect amount of 68/0  and 26/0 were reported as the maximum and the minimum difference in the two groups in the Autonomous component .   Conclusion: The results indicated that resilience and emotion regulation training, improved psychological well-being of mothers with mentally retarded children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حامد مرادی کیا | hamed moradikia
dept. of psychology and education of exceptional children, faculty of education and psychology, university of tehran, tehran, iran
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فریبا ستارپور ایرانقی | fariba sattarpour iranaghi
young researchers and elite club, tabriz branch, islamic azad university, tabriz, iran.
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان

سونیا امامقلیان | soniya emamgholian
dept. of psychology, faculty of humanity, amol branch, islamic azad university, amol, iran
گروه روانشناسی، واحد آیت ا...آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-796-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/314/article-314-569119.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات