این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۵۱-۲۵۹
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیریکننده از سندرم پیشازقاعدگی در دختران پیشدانشگاهی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: سندرم پیشازقاعدگی مجموعهای از علائم جسمانی، روانشناختی، عاطفی و رفتاری است که بهطور دورهای اتفاق میافتد و اثرات بدی بر فرد و خانواده میگذارد. هدف از مطالعۀ حاضر تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیریکننده از سندرم پیشازقاعدگی در دختران پیشدانشگاهی شهر تهران است. مواد و روشها: این مطالعه یک مطالعۀ نیمهتجربی با گروه شاهد است که روی 120 دانشآموز دختر پیشدانشگاهی مشغول به تحصیل در دو دبیرستان انجام شده است که به صورت تصادفی از مناطق 19گانۀ شهر تهران انتخاب شده بودند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر آگاهی، رفتار و تمامی سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی بود. مداخلۀ آموزشی براساس نتایج حاصل از پیشآزمون و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی در گروه مداخله و در چهار جلسۀ 60-45 دقیقهای انجام شد. اطلاعات بهدست آمده با نرمافزار Spss ویرایش23 آنالیز شد. یافتهها: پیش از مداخله، ویژگیهای جمعیتشناختی و سازههای مدل تمامی گروه مداخله و شاهد یکسان بودند. پس از مداخلۀ آموزشی، در تمام سازههای مدل اعتقاد بهداشتی بهویژه آگاهی و حساسیت درکشده بین پاسخهای دو گروه مداخله و شاهد تفاوت معناداری وجود داشت (0/05< p). نتیجهگیری: براساس مطالعۀ حاضر، آموزش مبتنی بر سازههای مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیریکننده از سندرم پیشازقاعدگی مؤثر بوده و میتوان از این مدل برای پیشگیری و کاهش علائم سندرم پیشازقاعدگی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل اعتقاد بهداشتی، سندرم پیشازقاعدگی، دختران پیشدانشگاهی
عنوان انگلیسی
The Effect of Educational Intervention Based on The Health Belief Model on Improvement of Preventive Behaviors Towards Premenstrual Syndrome (PMS) Among Girls of Pre-University in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: A premenstrual syndrome is a series of physical, psychological, Emotional and behavioral symptoms that occur periodically and affects both the individual and the family.The purpose of this study was to determine 'the effect of education based on Health Belief Model on promoting preventive behavior in a premenstrual syndrome that has been done in pre-university in Tehran. Methods: This study is a quasi-experimental study with a control group that was conducted on 120 pre-college students enrolled in two high schools, selected randomly from 19 areas of Tehran. Data collection included demographic characteristics questionnaire and a Self-made questionnaire including knowledge, behavior and the health belief model structures about PMS. The educational intervention was performed based on the results of the pretest and the constructs of the health belief model in the intervention group and four sessions of 45-60 minutes Obtained data is analyzed by using SPSS software version 23. Results: Before the intervention, in terms of demographic characteristics and model structures, the control and the intervention group were homogeneous. After the educational intervention, there was a significant difference between the two groups of intervention and control in all the constructs of the health belief model, especially awareness and perceived sensitivity (p> 0.05). Conclusion: According to the present study, education based on the constructs of health belief model is effective on the preventive behaviors of premenstrual syndrome and can be used to prevent and reduce the symptoms of premenstrual syndrome
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مانیا خلیلی پور دارستانی | mania khalilipoor darestani
dept. of health education and health promotion,science and resarch branch, islamic azad univercity, tehran,iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
علی کمیلی | ali komeili
dept. of nutrition,science and resarch branch, islamic azad university, tehran,iran
گروه تغذیه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
زهرا جلیلی | zahra jalili
dept. of health education and health promotion,science and resarch branch, islamic azad univercity, tehran,iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-695-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/314/article-314-569120.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات