این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی کارکردهای عصب شناختی اجرایی در افراد نوازنده و غیر نوازنده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نواختن ابزار موسیقی مستلزم هماهنگی حرکتی بالا، یکپارچگی حسی و همکاری میان مناطق مختلف مغز است که بر عملکردهای شناختی اثرگذار است. هدف از این مطالعه ارزیابی کارکردهای عصب شناختی اجرایی در افراد نوازنده و غیر نوازنده بود. مواد و روش‌ها: این یک مطالعه توصیفی و علّی –مقایسه‌ای می‌باشد. 120 نفر از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به دو گروه نوازنده (60 نفر) و غیر نوازنده (60 نفر) تقسیم شدند. همه افراد پرسشنامه نارسایی کنش‌ وری اجرایی بارکلی و انعطاف‌پذیری شناختی را تکمیل نمودند. یافته‌ها: نتایج ما نشان داد که افراد غیر نوازنده انعطاف‌پذیری و کارکردهای اجرایی ضعیف‌تری در مقایسه با افراد نوازنده داشتند. همچنین نوازندگانی که برای مدت طولانی‌تری تمرین داشتند و در سنین پایین‌تر آموزش خود را شروع کردند نمرات بالاتری در انعطاف‌پذیری شناختی و کارکردهای اجرایی داشتند. نتیجه‌گیری: این داده‌ها نشان می‌دهد که آموزش و تمرینات موسیقی می‌تواند نقش مهمی در ارتقاء سطوح کارکردهای عصب شناختی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موسیقی، مغز، آموزش

عنوان انگلیسی Evaluation of the Neurocognitive Executive Functioning in the Musicians and Non-Musicians
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Playing a musical instrument requires a high motor coordination, sensory integration, and cooperation among different areas of the brain, which affects the cognitive functions. The aims of this study were to evaluate the neurocognitive executive functioning in musicians and non-musician individuals. Materials and Methods: This is a descriptive and causal-comparative (ex post facto) study. 120 people were selected through purposeful sampling method and were divided into two groups; musicians (n = 60) and non-musicians (n = 60). All subjects completed the Barkley Deficits in executive functioning scale test (BDEFS) and cognitive flexibility (CFI). Results: Our results revealed that non-musicians had poorer flexibility and executive functioning compared to musicians. In addition, the musicians who practiced for a longer period and began their training at early ages had higher scores in cognitive flexibility and executive functioning. Conclusion: These data suggest that music education and training can play an important role in promoting the levels of neurological functions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Music, Brain, Education

نویسندگان مقاله مهدی مدنی فرد | mehdi madanifard
department of cognitive psychology, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
گروه روانشناسی شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

مهرداد مظاهری | mehrdad mazaheri
department of psychology, university of zahedan, zahedan, iran
گروه روانشناسی، دانشگاه زاهدان، زاهدان، ایران

نادیا جنت پور | nadia janatpoor
department of clinical psychology, torbat-e-jam branch, islamic azad university, torbat-e-jam, iran
گروه روانشناسی بالینی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی ، تربت جام، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام (Islamic azad university of torbat jam)


نشانی اینترنتی http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-238-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/337/article-337-569185.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات