این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۵، شماره ۶۱، صفحات ۱۵۰-۱۶۵

عنوان فارسی بررسی اثربخشی بازی درمانی کودک محور با رویکرد آکسلاین بر تنهایی و ناامیدی کودکان با آسیب شنوایی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی کودک محور با رویکرد آکسلاین بر تنهایی و ناامیدی  کودکان با آسیب شنوایی بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان  دختر با آسیب شنوایی مقطع دبستان شهر مشهد بود. نمونه‌ای به حجم 30 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس  انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جای دهی شدند. برای جمع‎آوری داده‎ها از مقیاس ناامیدی کودکان و مقیاس تنهایی استفاده شد. آموزش بازی درمانی کودک محور با رویکرد آکسلاین در  قالب 8 جلسه  در گروه آزمایشی اجرا شد. داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس و به وسیله نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرات احساس تنهایی و ناامیدی  در گروه آزمایش به طور معناداری کاهش یافته است (P < 0/05 ). نتیجه گیری: با استناد به یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر، می توان نتیجه گرفت که بازی درمانی کودک محور می تواند به عنوان یک روش مداخله ای، در کاهش تنهایی و ناامیدی کودکان آسیب دیده شنوایی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی درمانی کودک محور، تنهایی ، ناامیدی، کودکان با آسیب شنوایی

عنوان انگلیسی Effectiveness of child- centered play therapy with approach Axline on loneliness and hopelessness in children with hearing impairment
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of this research was to determine the effectiveness of child- centered play therapy with approach Axline training on hopelessness and loneliness in children with hearing impairment Method: The research method was quasi-experimental with pre-test and posttest design and control group. The population of this research of female students with hearing impairment studying at primary school in Mashhad City. Thirty students were selected by available  sampling and randomly assigned to one experimental (n=15) and one control (n=15) group. To collect data, Kazdin hopelessness scale and Asher solitude scale were used. The experimental group received 8 sessions of child- centered play therapy with approach Axline training . The data were analyzed by SPSS software, using ANCOVA. Results: . The data analyses by ANCOVA showed  that there were significantly decrease in mean scores of hopelessness and loneliness in experimental group (P< 0.05). Conclusions: It can be concluded that child- centered play therapy is an effective intervention method in decreasing on hopelessness and loneliness in children with hearing impairment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله وحید فرهادی | vahid farhadi


مریم دوست زاده | maryam doostzadeh


ایوب سبزی | ayoub sabzi


رضا سبزی | reza sabzi



نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-252-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات