این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۷، شماره ۷، صفحات ۲۱۹-۲۳۳
عنوان فارسی
جستاری بر ابعاد و مؤلفههای ارزیابی نقادانۀ کتب درسی دانشگاهی با تأکید بر اصول طراحی و سازماندهی پیامهای آموزشی
چکیده فارسی مقاله
کتب درسی ویژگیها و ابعاد گوناگونی دارد که داوری درباره کیفیت آن مستلزم ارزیابی همهجانبه و نقد و بررسی آن از جوانب مختلف است. درهمینراستا، مطالعۀ حاضر با هدف ارائه معیارهایی برای ارزیابی نقادانۀ کتب درسی دانشگاهی ازمنظر اصول طراحی پیامهای آموزشی انجام شد. پژوهش حاضر با روش کیفی از نوع مطالعۀ کتابخانهای انجام شد که بهصورت استقرایی منابع علمی، ازقبیل کتب و مقالات منتشرشده در موضوع موردبررسی، مطالعه و سپس موارد مطرحشده طبقهبندی و معیارهای جدید برای ارزیابی نقادانۀ کتب درسی ارائه شد. جامعۀ پژوهش حاضر را کلیۀ منابع اطلاعاتی، کتب، و مقالات نمایهشده در مجلات معتبر داخلی و خارجیای تشکیل میداد که در سالهای 1380 تا 1396 و 2000 تا 2017 چاپ شده بودند. همچنین نمونهگیری، در پژوهش حاضر، بهروش غیرتصادفی از نوع هدفمند انجام شد. نتایج نشان داد که در نقد کتب درسی ـ دانشگاهی علاوهبر توجه به بُعد ظاهری، ساختاری، محتوایی، و نگارشی دو بُعد دیگر وجود دارد که اهمیت بالایی دارد و آن عبارت است از بُعد پژوهشی و بُعد آموزشی. درنهایت، میتوان نتیجه گرفت که اگر بعد آموزشی و پژوهشی در نقد کتب درسی ـ دانشگاهی که نخستین هدف آن انتقال یک پیام آموزشی است نادیده گرفته شود نقد اثر موردنظر ابتر مانده و به غایت مقصود نرسیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی،پیام آموزشی،کتب دانشگاهی،محتوای آموزشی،نقد،
عنوان انگلیسی
A Query on the Components and Aspects of Critical Assessment of Academic Textbooks with an Emphasis on the Principles of Planning and Organizing Educational Messages
چکیده انگلیسی مقاله
Textbooks have different features and dimensions that reviewing their quality requires study, criticism and evaluation from different perspectives. Therefore, this study aimed to provide some criteria for critical assessment of academic textbooks based on principles of educational messages. This is a qualitative library research in which the scientific resources such as books and articles have been studied inductively, and then, the topics were categorized and new criteria for critical assessment of textbooks presented. The research population of this study include all information resources, books, and indexed articles in the accredited domestic and foreign journals which published through 2001 to 2017. Moreover, the sampling method of this research is purposive non-random sampling. The results indicated that in the criticism of academic textbooks, other than regarding the formal, structural, content, and writing dimensions, there also exist two more dimensions of a high importance, i.e., the educational and research dimensions. Finally, it can be concluded that in the criticism of academic textbooks, in which the first purpose is the transmission of an educational message, if the educational and research dimensions ignored, the critique of the book would stay inapplicable and would not satisfy its goals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا نیلی احمدآبادی | mohammad reza nili ahmadabadi
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
علی دانا |
دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات