این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مطالعات راهبردی زنان
، جلد ۱۹، شماره ۷۶ (تابستان ۱۳۹۶)، صفحات ۷-۲۴
عنوان فارسی
تاملی بر نظریه ی خانه نشینی زن در فقه اسلامی
چکیده فارسی مقاله
الگوی رفتاری زن در خانواده و جامعه از موضوعات بحث برانگیز در فقه اسلامی است. گروهی بر این باورند که زن باید در خانه بنشیند و به مسئولیتهای همسری و مادری مشغول باشد و حضورش در جامعه تنها در موارد ضروری مجاز است. گروهی دیگر از این نظریه انتقاد کرده و حضور اجتماعی زن را حقّ مشروع وی به شمار آوردهاند. اختلاف نظر در این مسئله ناشی از تنافی ظاهری ادلهی قرآنی و روایی مربوط به آن است. ادلهی متعددی از قرآن و سنت بر مشروعیت حضور اجتماعی زن دلالت دارد و با وجود آنها، روایات متعددی نیز دربارهی لزوم حبس زن در خانه وارد شده است. بسیاری از فقهای عظام با هدف جمع میان دو دسته ادله، روایات خانهنشینی را به استحباب حبس یا جلوس زن در خانه حمل کردهاند و بدین ترتیب «خانهنشینی» به عنوان الگوی رفتاری مطلوب برای زن مسلمان معرفی شده است. فرضیهی نگارنده در این نوشتار آن است که حکم اولی یا نفسی برای زن مسلمان اباحهی حضور اجتماعی است و در شرایط عادی نشستن در خانه یا حضور در جامعه رجحانی ندارد. مبتنی بر این فرضیه روایات دالّ بر حبس یا جلوس زن در خانه ناظر به جهات ثانوی است. نگارنده ضمن بررسی پیامدهای خانهنشینی زن رشد یافته در جامعهی مدرن، تحلیل اخلاقی روایات دالّ بر خانهنشینی زن را نقد کرده و ماهیت ثانوی حکم خانهنشینی را تبیین خواهد کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زن، خانهنشینی، حضور اجتماعی، فقه اسلامی،
عنوان انگلیسی
Prohibition of Women's Social Presence Narrations from a Fiqh Point of View
چکیده انگلیسی مقاله
Women's behavior model in the family and society is a controversial topic in Islamic Fiqh. Some believe that women must sit at home and be engaged in maternity responsibilities and that their presence in society is only allowed in necessary cases. Others criticize this approach and consider social presence of women as their legitimate right. Disagreement on this issue arises from the apparent contradiction in Qur'anic and Sunnah (narrative) evidence on the issue. Several evidence of Quran and Sunnah implies the legitimacy of women's social presence. Despite them, we also have several narrations about the need for a female be shut in at home. Many great fiqh scholars considered the latter narrations to mean that sitting at home being desirable not a must, to reconcile between the two category of evidence on the issue and thus they consider home sitting as the desired (Mustahab) model of behavior for Muslim women.The author's hypothesis is that the primary Hukm for Muslim women is permissibility of her social presence and sitting at home is not preferred in normal situations. Based on this hypothesis, narrations implying sitting at home of a woman observe on the secondary directions. While investigating the consequences of home-sitting of a woman grown in the modern society, this paper criticizes the ethical analysis of narratives indicating women's home-sitting and explains the secondary nature of the home-sitting Hukm.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Home-sitting, Social Presence, Islamic Fiqh
نویسندگان مقاله
فرج الله هدایت نیا |
نشانی اینترنتی
http://www.jwss.ir/article_57622_564b2d9cfcac8aec6ba1a514cdfb75dc.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1157/article-1157-571064.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات