این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۹، شماره ویژه نامه روسازی، صفحات ۱۳-۲۶

عنوان فارسی مدل‌سازی مکانیک شکست گسترش ترک تراورس بتنی پیش‌تنیده در خطوط سنگین پرسرعت
چکیده فارسی مقاله تراورس‌های بتنی پیش‌تنیدۀ منو بلوک از جمله پرکاربردترین نوع تراورس‌های بتنی در خطوط سنگین پرسرعت هستند. این تراورس‌ها هم‌زمان ظرفیت تحمل بارهای محوری سنگین چرخ و سرعت‌های بالا را دارند. تراورس‌های خطوط سنگین پرسرعت ظرفیت تحمل بار محوری چرخ تا 30 تن دارند و برای سرعت قطار تا 200 km/hr قابل استفاده هستند. تراورس‌ خطوط سنگین پرسرعت از جنس بتن پیش‌تنیده است. در این مقاله گسترش ترک مد I در تراورس بتنی پیش‌تنیدۀ خطوط سنگین پرسرعت به‌وسیلۀ مکانیک شکست شبیه‌سازی شده‌است. در این پژوهش، از مدل خرابی پلاستیک به‌منظور تحلیل پارامترهای مکانیک شکست در نرم‌افزار اجزای محدود ABAQUS استفاده شده است. این مدل به بررسی رشد خرابی به‌صورت غیرخطی در بتن (NLFM) می‌پردازد. مدل عددی تراورس بتنی پیش‌تنیدۀ شکاف‌دار با 6 طول شکاف اولیه صفر و 5 میلی‌متر تا 45 میلی‌متر با گام افزایشی 10 میلی‌متر و عرض شکاف 8 میلی‌متر تحت لنگر خمشی سه نقطه‌ای مثبت نشیمن‌گاه ریل قرار گرفته است. رشد خرابی، طول ترک و بازشدگی دهانۀ ترک (CMOD) در این پژوهش محاسبه شده‌است. نتایج شکل خرابی نشان می‌دهند، خرابی از محل شکاف شروع و به‌صورت خرابی خمشی در راستای شکاف اولیه ادامه و سپس دوشاخگی ترک و در نهایت خرابی نهایی رخ می‌دهد. این تحلیل نشان می‌دهد که رفتار سازه‌ای تراورس بتنی پیش‌تنیده به‌وسیلۀ مدل مکانیک شکست، به‌سادگی با استفاده از رشد خرابی، طول ترک و CMOD قابل پیش‌بینی است./ / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / / /
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Fracture Mechanics Modeling of Pre-stressed Concrete Sleepers Crack Propagation in High-Speed Heavy-Haul Railways
چکیده انگلیسی مقاله Pre-stressed mono-block concrete sleepers are one of the most widely used types of concrete sleepers in high-speed heavy-haul railways. These sleepers have the capacity of bearing heavy axial wheels load at high speeds simultaneously. Sleepers used in high-speed heavy-haul railways can carry up to 30 tons of axial wheel loading at the speed of 200 km/hr. The sleepers used in high-speed heavy-haul are made of pre-stressed concrete. In this paper, crack propagation of mode I in pre-stressed concrete sleepers for heavy-haul high-speed lines, is simulated by fracture mechanics. The plastic damage model is used to analyze parameters of fracture mechanics in finite element software ABAQUS. This model investigates non-linear damage growth in concrete (NLFM). A positive three-point bending load is applied to the rail seat of the sleeper numerical model with 6 different crack lengths (starting zero and 5 mm from to 45 mm in increments of 10mm and a width of 8 mm). Damage growth, crack length and crack mouth opening displacement (CMOD) are calculated in this study. The results for damage shapes show that the fracture starts from the notch place and continues as bending damage in the line with the primary notch, and then crack bifurcation and the ultimate failure occurs eventually. This analysis shows that the structural behavior of pre-stressed concrete sleepers using fracture mechanics model, simply can be predicted using damage growth, crack length and CMOD./ / / / / / / / / / / / / / / / / / / /
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید محمد فرنام | seyed mohammad
دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

فریدون رضایی |
هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

مهدی بیات آورزمانی | bayat avarzamani
رئیس هیئت مدیره شرکت بتن پژوهش مانا


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_50930_1960fb4a839ebba51e5d3776161a122e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-571071.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات