این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۹، شماره ویژه نامه روسازی، صفحات ۶۹-۸۸
عنوان فارسی
بررسی شیار شدگی و ترکهای بالا به پایین در روسازی های مرکب ساخته شده با بتن غلتکی با استفاده از روش المان محدود
چکیده فارسی مقاله
در این تحقیق تاثیر عوامل مختلف بر دو نوع خرابی مهم، یعنی خرابی شیار شدگی و ترکهای بالا به پایین رویه آسفالتی در روسازی های ترکیبی با اساس بتن غلتکی مطالعه قرار گرفته است. این کار با تحلیل مدلهای سه بعدی ساخته شده با روش المانهای محدود در نرم افزار ABAQUS انجام گرفته است. تاثیر نوع مخلوط آسفالتی در رویه، نوع و محل ژئوگرید و ضخامت رویه و اساس بتن غلتکی بر عملکرد روسازی بررسی گردیده است. نتایج نشان می دهند که نوع مخلوط آسفالتی بر مقدار شیار شدگی و کرنش های کششی حداکثر در سطح تاثیر زیادی دارد، به طوری که در شرایط مساوی تفاوت تا حدود 5/2 برابری در مقدار شیارشدگی و 5/3 برابری در مقدار کرنش کششی در سطح ملاحظه می گردد. همچنین، قرارگیری ژئوگرید در وسط رویه آسفالتی باعث کاهش شیار شدگی به مقدار 32% نسبت به حالت غیر مسلح می گردد. مقدار تاثیر ژئوگرید به نوع مخلوط، سختی ژئوگرید و ضخامت رویه بستگی دارد. نسبت به حالت غیر مسلح، درصد کاهش شیار شدگی با استفاده از ژئوگرید در وسط لایه رویه از مخلوط ماستیک 1 و 2، به ترتیب، 19 و 21% می باشد. همچنین، نتایج نشان می دهند که قرار دادن ژئوگرید در وسط ضخامت رویه باعث کاهش عمر خستگی شده و قرار دادن آن در پایین رویه تاثیری در عمر خستگی نخواهد داشت. مقدار شیار شدگی و کرنش کششی در سطح رویه با افزایش ضخامت رویه افزایش یافته و با تغییر ضخامت لایه بتن غلتکی شیار شدگی تغییر نکرده ولی کرنش سطح کاهش می یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روسازی مرکب، بتن غلتکی، شیار شدگی، ترک بالا به پایین، ژئوگرید،
عنوان انگلیسی
investigating the rutting and top down cracking in composite pavements made of roller compacted concrete using finite elements method
چکیده انگلیسی مقاله
In this research, rutting and top-down cracking of asphaltic layer in composite pavement with RCC have been investigated. To this end, 3D models of pavement have been made in Finite Element software of ABAQUS. Performance of 5 different asphaltic mixtures has been evaluated and compared. In addition, the effects of using different geogrids in different depths of asphaltic layer on the rutting and top-down cracking have been investigated. The effects of asphalt surface and RCC base thickness on the rutting and top-down cracking has been studied. Results show that type of mixture in surface layer is significantly important in rutting and top-down fatigue cracking. In addition it has been found that placing the geogrid at the mid-depth of asphalt surface decreases the rut depth, and, pacing that at the bottom of asphaltic layer is not effective on the rut depth. The effectiveness of geogrid is found to be dependent on the stiffness of geogrid, type of mixture and thickness of asphaltic layer. Also, placing the geogrid in the mid-depth of asphaltic layer decreases the top-down fatigue life, and placing that at the bottom of asphaltic layer is not effective on the fatigue life. The results of analysis show that rut depth increases with increasing the thickness of asphaltic layer, but is independent of the thickness of RCC layer thickness. The maximum tensile strain at the surface of asphaltic layer is found to vary with the thickness of asphaltic surface and RCC layer. However, the variation does not follow a trend.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن طاهرخانی |
استادیار دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه زنجان (Zanjan university)
الهه خبره |
راه و ترابری، دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه زنجان (Zanjan university)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_50934_a4008a276289a048176e3aea3aa2c58d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-571074.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات