این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۹، شماره ویژه نامه روسازی، صفحات ۸۹-۱۰۴

عنوان فارسی بررسی عوامل موثر بر چسبندگی بین لایه ی روسازی بتن غلتکی و میان لایه ی ماسه آسفالت جاذب تنش
چکیده فارسی مقاله استفاده از میان لایه های جاذب تنش یکی از راهکارهای کاهش ترکها در روکش های آسفالتی است. در اجرای میان لایه جاذب تنش باید مواردی از جمله چسبندگی درست بین میان لایه و لایه روسازی قدیمی رعایت گردد تا خرابیهای دیگری مانند ترکهای هلالی در روکش ایجاد نگردد. در این مقاله چسبندگی بین میان لایه جاذب تنش ماسه آسفالت و لایه ی بتن غلتکی مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور عواملی مانند نوع و مقدار اندود سطحی مورد استفاده و دمای لایه زیرین که در اجرای میان لایه اهمیت دارند در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت. چهار نوع قیر متفاوت شامل قیر 70/60، قیر 70/60 اصلاح شده با پودر لاستیک و قیرهای امولسیونی CSS و CRS به منظور تعیین قیر مناسب برای اندود سطحی انتخاب گردید و هرکدام به میزان 200، 400 و 600 گرم بر مترمربع بر روی سطح بتن غلتکی اجرا شد. همچنین برای تعیین دمای مناسب پخش اندود سطحی، دمای لایه بتن غلتکی برابر 0 ، 25 و 60 درجه ی سانتیگراد در نظر گرفته شد. آزمایش مقاومت چسبندگی بین لایه ای با استفاده از دستگاه ال پی دی اس روی نمونه های استوانه ای انجام گرفت. بر این اساس مشخص گردید که عواملی چون ویسکوزیته اندود سطحی و مدت زمان شکست قیر امولسیونی تاثیر زیادی بر روی میزان چسبندگی بین لایه ای دارند. نتایج این آزمایش نشان داد که استفاده از قیر 70/60 و قیر 70/60 اصلاح شده با پودر لاستیک در دماهای بالاتر چسبندگی مناسبتری ایجاد می کنند در حالی که افزایش دمای روسازی برای قیرهای امولسیونی لزوما نتایج مطلوبی را در پی نخواهد داشت. همچنین در دماهای بسیار پایین سطح روسازی، استفاده از قیرهای امولسیونی با مقدار کمتر توصیه می گردد؛ در شرایطی که در این دما استفاده از قیرهای خالص و اصلاح شده با مقدار بالاتر موجب افزایش چسبندگی می شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of influential factors for analysis of bonding strength between RCC and sand asphalt interlayer
چکیده انگلیسی مقاله Although laying an asphalt concrete overlay on the old existing surface is a common method used for pavement improvement, weak bonding strength between the existing old layer and the new overlay is a concern that can decrease the pavement service life significantly. A common method for increasing bonding between pavement layers is using tack coat between pavement layers Therefore, this paper aims at evaluating the bonding strength between sand asphalt layer and RCC and considers different parameters including type of tack coat, tack coat dosage and the existing layer surface temperature. Four tack coat types including grade 60-70, modified grade 60-70 with crumb rubber, CSS and CRS emulsions were considered and in order to determine the most proper dosage of tack coat, 200, 400 and 600 gr/m2 tack coats were applied to the existing layer surface. The RCC layer surface temperatures were 0, 25 and 60 centigrade degrees. Bonding strength test was determined using LPDS test device on cylindrical specimens. Results showed that grade 60-70 modified with crumb rubber significantly increases bonding strength but shows weak bonding in low surface temperature. Bottom layer surface temperature (RCC layer), showed to have significant effect on bonding strength between layers. When the surface temperature is around zero degrees centigrade, bonding strength decreases significantly especially when high tack coat dosage is applied. Evaluating different amount of tack coat showed that the optimum dosage for CRS and CSS emulsion is 400 and 200 gr/m2 respectively. Increasing tack coat dosage for grade 60/70 and modified 60/70 to 600 gr/m2 showed great increase in bonding strength.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معین بیگلری |
دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدری

سید محمد اصغر زاده | seyed mohammad
دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

امیر کاوسی |
دانشگاه تربیت مدرس دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_54265_f4b271f1538ad8c60f64d632695dc854.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-571075.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات