این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۹، شماره ویژه نامه روسازی، صفحات ۱۴۳-۱۵۸
عنوان فارسی
ارزیابی رفتار خستگی مخلوط آسفالت گرم حاوی الیاف پلی اتیلن بازیافتی به روش خمش چهار نقطهای
چکیده فارسی مقاله
در تحقیق حاضر تاثیر استفاده از الیاف پلیاتیلن بازیافتی بر رفتار خستگی مخلوط آسفالتی گرم مورد بررسی قرار گرفت. مقدار الیاف برابر با 5/0، 0/1، 5/1 و 0/2 درصد وزن قیر و طول آنها یک و دو سانتیمتر انتخاب شد. همچنین تاثیرات خرده پلاستیک بازیافتی با اندازه 18/1-425/0 میلیمتر که در دو مقدار 0/1 و 0/2 درصد وزن قیر اضافه گردید ،با الیاف مورد مقایسه قرار گرفت. آزمایش خستگی به روش خمش چهارنقطهای در دمای 20 درجه سانتیگراد در سه سطح کرنش 300، 500 و 700 میکروکرنش انجام گرفت. نمونه های دالی شکل از مخلوط مورد مطالعه ساخته و توسط متراکم کننده غلتکی آزمایشگاهی متراکم شدند. سپس با استفاده از اره مخصوص برش داده شده و نمونه های مکعب مستطیلی ساخته شدند. نمونه ها توسط دستگاه UTM-14 در دمای 20 درجه سانتیگراد مورد آزمایش قرار گرفتند. براساس نتایج به دست آمده، سختی خمشی نمونههای حاوی هر دو افزودنی نسبت به نمونه شاهد کاهش یافت. همچنین این روند کاهشی با افزایش مقدار افزودنیها ادامه داشت. این روند کاهشی را میتوان به تجمع الیاف و تشکیل نواحی ضعیف در مخلوط ارتباط داد. عمر خستگی نمونههای حاوی الیاف برای تمام مقادیر ،بیشتر از نمونه شاهد بود. در کرنش 300 میکروکرنش، بیشترین افزایش عمر خستگی برای الیاف یک و دو سانتیمتری به ترتیب 49/1 و 77/1 برابر نمونه شاهد بود. همچنین در کرنش 700 میکروکرنش، این افزایش به ترتیب 38/1 و 63/1 برابر نمونه شاهد بودهاست. تاثیرات خرده پلاستیک بازیافتی تا حد زیادی مشابه با الیاف بودهاست. بیشترین مقدار افزایش عمر خستگی برای نمونههای حاوی خرده پلاستیک برای 0/1 و 0/2 درصداز این افزودنی به ترتیب 48/1 و 63/1 برابر نمونه شاهد بود. با توجه به تحلیلهای انجام شده ،استفاده از 0/1 درصد وزن قیر الیاف دو سانتیمتری و 0/2 درصد وزن قیر خرده پلاستیک جهت تقویت رفتار خستگی مخلوط آسفالتی پیشنهاد میشود. و
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluating the fatigue behavior of hot mix asphalt reinforced by recycled PET fiber by 4-point bending test
چکیده انگلیسی مقاله
This research evaluates the effect of recycled polyethylene terephthalate (PET) fibers on fatigue properties of hot mix asphalt . Based on micro-structural analysis, fiber contents were taken into account as equal to 0.5, 1.0, 1.5 and 2.0% by weight of bitumen. Fibers used with two lengths of 1 and 2 cm and average diameter of 30 µm. For comparison, crumb PET with particle size of 0.425-1.180 mm was used in two contents of 1 and 2%. Slab specimens of the reference and reinforced mixes were compacted to achieve 4±0.2 % air void. Then, specimens were removed from mold and sawed to obtain beam-shaped specimens. 4-point bending test was performed to evaluate the fatigue response of the modified and unmodified specimens by EN12697-24 standard. The fatigue tests were performed at 20oC and initial strain levels of 300, 500 and 700 microstrain using universal testing (UTM-14) apparatus. Based on the obtained results, the flexural stiffness of mixes containing both additives was lower than the reference mix. The reduction in the flexural stiffness continued as the fiber and crumb PET content increased. The fatigue life of fiber reinforced mixes was higher than the reference one. At initial strain of 300 microstrain, the most increase in the fatigue life of fiber reinforced mixes containing 1 and 2 cm fibers were equal to 149 and 177% of the reference mix, respectively. Also, at 700 microstrain the increases in the fatigue life of aforementioned mixes were 138 and 163% of the unmodified mix, respectively. The most increases in the fatigue life of the specimens containing 1 and 2% of the crumb PET were 148 and 163% of the reference one, respectively. Based on the obtained results and performed analyses, the optimum PET fiber and crumb PET contents were 1 and 2% by weight of bitumen, respectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیر مدرس |
هیات علمی دانشگاه
زهره دهقان |
دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل (Babol noshirvani university of technology)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_48622_708d37ebdd536bf1e6dcf8da795ab63c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-571077.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات