این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۴، شماره ۲۸، صفحات ۲۳-۳۹
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی مراسم معنوی اعتکاف در افزایش سلامت روانی و شادکامی دانش آموزان (مطالعه موردی دانش آموزان مقطع متوسطه اردبیل)
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این پژوهش بررسی اثربخشی مراسم معنوی اعتکاف در افزایش سلامت روانی و شادکامی دانش آموزان (مطالعه موردی دانش آموزان مقطع متوسطه اردبیل) در سال تحصیلی 96-95 بود. روش پژوهش، شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را، دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اردبیل تشکیل می دهند. نمونه ی پژوهش شامل 100 نفر از شرکت کنندگان در اعتکاف و 100 نفر از دانش آموزانی که در این مراسم شرکت نداشتند (ضمن کنترل یکسانی شرایط سنی و وضعیت اقتصادی- اجتماعی) بودند، که به طور تصادفی ساده در نظر گرفته شدند. دانش آموزان شرکت کننده با تکمیل پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-28 و پرسشنامه شادکامی آکسفورد یک بار قبل و یک بار بعد از مراسم اعتکاف مورد بررسی قرار گرفتند. در حالی که برای دانش آموزان غیر معتکف، تنها یک بار این آزمون ها اجرا گردید. بعد از جمع آوری داده ها، نتایج توسط نرم افزار آماری SPSS-17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد که مراسم اعتکاف باعث بهبود سلامت روانی دانش آموزان در گروه مداخله شده و در کاهش علائم اضطراب، افسردگی، علائم جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی تأثیر بسزایی میگذارد و شادکامی را نیز به طور معنی داری افزایش میدهد. با توجه به نتایج بهدستآمده در این مطالعه، میتوان گفت شرکت در مراسم مذکور و مناسک مذهبی و معنوی مشابه، باعث بهبود سلامت روانی و افزایش نشاط و شادابی نوجوانان میشود که فراگیر شدن آن برنامه ریزی دقیق مسئولان را می طلبد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتکاف،سلامت روانی،شادکامی،دانش آموزان،
عنوان انگلیسی
A study of the effectiveness of religious seclusion (I'tikaf) in increasing mental health and happiness of students (Case study: Ardabil high school students)
چکیده انگلیسی مقاله
The main objective of this study was to investigate the effectiveness of religious seclusion (I'tikaf) in increasing mental health and happiness of students (case study of Ardabil high school students) in the academic year of 1396-97. The research method was quasi-experimental using pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study is Ardebil high school students. The research sample consisted of 100 participants in religious seclusion and 100 students who did not attend the event (while controlling the same age and socioeconomic status), which were randomly considered. Participants completed the General Health Questionnaire (GHQ-28) and the Oxford Happiness Questionnaire once before and once after the ceremony. While for non-static students, these tests were performed only once. After collecting the data, the results were analyzed by SPSS-17 software. For data analysis, descriptive statistics including mean and standard deviation and inferential statistics including covariance analysis were used. The results showed that religious seclusion ceremony improves the mental health of students in the intervention group and significantly reduces the symptoms of anxiety, depression, physical symptoms and social dysfunction, and also increases happiness significantly. According to the results obtained in this study, it can be said that the participation in the same ceremonies and similar religious and spiritual rituals, improve mental health and increase the vitality and happiness of adolescents, which encompasses the exact planning of the authorities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد شجاعی |
دانشیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
پرویز پرزور |
دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات