این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۴، شماره ۲۸، صفحات ۴۰-۶۱
عنوان فارسی
بررسی نقش تعدیلگری ذهنآگاهی در رابطه بین استرس و سازگاری تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر تعدیلکنندگی ذهنآگاهی در رابطه بین استرس و سازگاری تحصیلی دانشجویان کارشناسی بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش، 312 نفر از دانشجویان سال اول کارشناسی دانشگاه لرستان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دانشجویان پرسشنامه استرس ادراکشده (کوهن و همکاران، 1983)، پرسشنامه ذهنآگاهی، توجه، هوشیاری (براون و ریان، 2003) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1989) را کامل کردند. تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی تعدیلی بهمنظور بررسی رابطه بین استرس و سازگاری تحصیلی و همچنین توان تعدیلی متغیّر ذهنآگاهی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین استرس و سازگاری تحصیلی رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین، نقش تعدیلگر ذهنآگاهی در رابطه بین استرس و سازگاری تحصیلی دانشجویان مورد تأیید قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر ذهنآگاهی رابطه بین استرس و سازگاری تحصیلی را تعدیل میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس،ذهنآگاهی،سازگاری تحصیلی،
عنوان انگلیسی
The Moderating Role of Mindfulness on the Relationship between Stress and Academic Adjustment in College Student
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the current study was to examine the moderating effect of mindfulness in the relationship between stress and academic adjustment in undergraduate students. This research was a descriptive study of correlation kind. 312 first year undergraduate students were selected at Lorestan University by multistage cluster sampling method. The students completed Perceived Stress Scale (Cohen and et al, 1983), Mindful, Attention Awareness Scale (Brown and Ryan, 2003), and completed the academic adjustment scale of Baker and Siryak (1989). Hierarchical linear regression analyses were used to examine the relationship between stress and academic adjustment, and also the moderating role of mindfulness. Results reveal that there is a significant relationship between stress and academic adjustment. Moderator role of mindfulness in the relationship between stress and academic adjustment was also confirmed. This study cleared that higher levels of mindfulness moderates the relationship between stress and academic adjustment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود خنجرخانی |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
محمد عباسی |
استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات