این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۲۸، صفحات ۶۲-۸۶

عنوان فارسی تأثیرآموزش مهارت های مطلوب بر پرخاشگری و خودکارآمدی در تعامل با همسالان در بین دانش آموزان دارای رفتارهای پرخاشگرانه
چکیده فارسی مقاله پرخاشگری اختلال شایعی است که برای کودکان، خانواده­ها و مدارس مشکلات عمده­ای ایجاد کرده است. لذا، هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مهارت­های مطلوب اجتماعی مبتنی بر برنامه گروه­بندی مهارت بر پرخاشگری و خودکارآمدی در تعامل با همسالان دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی دارای رفتارهای پرخاشگرانه شهر اهواز بود. این پژوهش از نوع آزمایشی میدانی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. نمونه پژوهش شامل 41 دانش آموز پسر پایه­های پنجم و ششم دوره­ ابتدایی در سال 95-1394 بود که مطابق با نظر معلمین و روان­شناس از ملاک­های تشخیصی رفتار پرخاشگرانه برخوردار بودند و به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. ابزارها شامل نظام سنجش مبتنی بر تجربه­آخنباخ (فرم گزارش معلم) و مقیاس خودکارآمدی کودکان در تعامل با همسالان بود. هر دو گروه و معلمان آن­ها پیش آزمون­ها را تکمیل کردند. سپس، به گروه آزمایشی مهارت­های مطلوب اجتماعی آموزش داده شد. سرانجام، از هر دو گروه پس­آزمون و بعد از 6 هفته، پیگیری، به عمل آمد. نتایج تحلیل­ کواریانس چند­متغیری نشان داد که آموزش مهارت­های مطلوب اجتماعی باعث کاهش پرخاشگری و افزایش خودکارآمدی در تعامل با همسالان می شود و این اثرات همچنان پس از 6 هفته برقرار بود. براساس نتایج به دست آمده، آموزش مهارت­های مطلوب اجتماعی در کاهش پرخاشگری وافزایش خودکارآمدی در تعامل با همسالان مؤثر بود. بنابراین، کاربرد آموزش مهارت­های مطلوب اجتماعی جهت کاهش پرخاشگری و بهبود خودکارآمدی در تعامل با همسالان کودکان پرخاشگر پیشنهاد می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of pro social skills training on aggression and self-efficacy in peer interaction among students with aggressive behaviors
چکیده انگلیسی مقاله The aggression is a prevalent disorder that has made many problems for children, families and schools. Thus, the purpose of present study was to determine the effect of prosocial skills training based on skillstreaming programon aggression and self-efficacy in peer interaction of male elementary school students with aggressive behaviors in Ahvaz. This study was a field experimental study with pre-post-test and follow-up with control group design. The sample consisted of 41 male students in fifth and sixth grades of elementary school in year of 2015-16 that were assigned in to two experimental and control groups randomly based on the opinion of teachers and psychologist and had aggressive behavioral diagnostic criteria. The instruments included Achenbach System of Empirically Based Assessment (Teacher’s Report Form) and Children’s Self-Efficacy for Peer Interaction Scale.The pre-tests were administered to both groups and their teachers.Then, the intervention was administered to the experimental group. Eventually, the post-tests were administered to both groups and their teachers and after 6 weeks they received the follow-up. Results of multivariate analysis of covariance indicated that prosocial skills training causes decrease in aggression and increase in self-efficacy in peer interaction and these effects still has been after 6 weeks. According to the results, the prosocial skills training was an effective intervention in reduce aggression and increase self-efficacy in peer interaction. Thus, the use of prosocial skills training to reduce aggression and improve self-efficacy in peer interaction of aggressive children can be suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عاطفه علامه |
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

منیجه شهنی ییلاق | shehni yailagh
استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

علی رضا حاجی یخچالی |
استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

مهناز محرابی زاده هنرمند | mehrabi zadeh honarmand
استاد گروه روان شناسی عمومی، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات