این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۲۸، صفحات ۸۶-۱۰۹

عنوان فارسی تدوین مدل تاب‌آوری با توجه به سبک‌های هویتی و احساس شکست در میان معلمان متأهل شهر بابل
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر به دنبال تدوین مدل تاب‌آوری با توجه به سبک‌های هویتی و احساس شکست در میان معلمان متأهل شهر بابل بوده است. روش: به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، نمونه‌ای شامل 300 نفر از معلمان شهرستان بابل به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شد. ابزارهای مورداستفاده جهت دستیابی به اهداف پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه سبک‌های هویتی برزنسکی (ISI_6G)، پرسشنامه احساس شکست و پرسشنامه تاب‌آوری بزرگ‌سالان (RSA). جهت تحلیل داده، از تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها : یافته‌ها نشان داد که سبک هویت اطلاعاتی به‌صورت مستقیم، سبک هویت هنجاری با نقش واسطه­ای احساس شکست و سبک هویت اجتنابی و سردرگم به‌صورت مستقیم و با نقش واسطه­ای برتاب آوری تأثیر دارد. نتیجه‌گیری: هویت اجتنابی و هویت هنجاری در مواقعی که موقعیت استرس‌آور و تنش‌زایی در موفقیت وجود دارد به‌شدت دچار تنیدگی می‌شوند. احساس شکست موجب می‌شود تا تاب‌آوری و مقاومت افراد در برابر استرس کمتر باشد؛ بنابراین تأثیر منفی بر تاب‌آوری دارند. برعکس افراد دارای هویت اطلاعاتی در برابر استرس از مقاومت و تاب‌آوری بالایی برخوردار هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاب آوری،سبک های هویتی (اطلاعاتی،هنجاری،اجتنابی) احساس شکست،

عنوان انگلیسی Formulation of Resiliency Models According to Identity Styles and Sense of Failure in Married Teachers in City of Babol
چکیده انگلیسی مقاله The present study was carried out to formulate resiliency model with regard to identity styles and sense of failure among married teachers in the city of Babol. Method: To collect data, a sample of 300 individuals of teachers in the city of Babol was selected through random cluster sampling. The instruments used to achieve the objectives of research include Brzonsky Identity Style Inventory (ISI-6G), the Sense of Failure Scale, and Resiliency Scale for Adults (RSA). To analyze data, path analysis was used. Findings: The results showed that the informational identity style directly, the normative identity style with mediating role of the sense of failure, and avoidant identity style directly and with mediating role of the sense of failure affect on resiliency. Conclusion: The avoidant identity style and normative identity style are severely suffered from stress when there is a stressful situation for success. Sense of failure causes resiliency and tolerance of individuals to be reduced against stress. So, they have a negative impact on resiliency. On the contrary, people with informative identity style have high resiliency and tolerance against stress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید محسن تبار فیروز جایی | mohsen tabar firouz jaei
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

کیومرث فرح بخش |
دانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

مجتبی سلم آبادی |
دانش آموخته کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه علامه طباطبایی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

سپیده محسن تبار فیروزجایی | mohsen tabar firozjaei
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس صدیقه طاهره مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات