این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۲۰-۲۸
عنوان فارسی
رابطۀ هوش اخلاقی با سبک زندگی معلمان
چکیده فارسی مقاله
زمینه: هوش اخلاقی بهعنوان یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد افراد و انجام رفتارهای فرا وظیفهای که دارد، میتواند نقش مؤثری در زندگی افراد داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش اخلاقی و سبک زندگی معلمان آموزش و پرورش اردبیل (شهرستان بیله سوار) درسال 95-94 بوده است. روش: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان به تعداد 386 نفربودند که براساس جدول مورگان نمونهای به حجم 190نفر، به روش تصادفی طبقهای انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقی و سبک زندگی استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی و رگرسیون موردتجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد که بین تمام مؤلفههای هوش اخلاقی و سبک زندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون بیانگر این است که مؤلفههای هوش اخلاقی قادر به پیشبینی سبک زندگی میباشد. نتیجهگیری: دستاوردها بیانگر این است که توجه به کلیه مؤلفههای هوش اخلاقی میتواند در ارتقای سطح سبک زندگی معلمان نقش مؤثری ایفاء کند و نیز اگر به مبانی اخلاقی پایبندی بیشتری داشته باشند احساس ارزشمند بودن در زندگی معلمان بهبود خواهد یافت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق، هوش اخلاقی، سبک زندگی
عنوان انگلیسی
Relation between Moral Intelligence and Teacher’s Lifestyle
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Moral intelligence can play an effective role in people's lives as one of the factors influencing the performance of individuals and the accomplishment of their transactional behaviors. The aim of this study was to investigate the relationship between moral intelligence and life style of public school teachers in Bilehsavar in 2013-2014. Method: The method of study is descriptive-correlation. Population of study includes all teachers. Of all the teachers (n=386), 190 were chosen randomly based on Morgan table. To collect data, two standard moral intelligence and life style questionnaires were used. Data were analyzed using correlation coefficient and regression tests. Results: The results showed that there is a positive and meaningful relationship between moral intelligence and life style. Moreover, regression analysis showed that moral intelligence factors are able to predict life style. Conclusion: According to the results, taking moral intelligence factors to consideration can improve the life style of teachers significantly, and if they are more committed to ethical principles, the sense of value in the lives of teachers will improve.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethics, Moral intelligence, Lifestyle
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-98&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-571727.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات