این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۵، شماره ۳۰، صفحات ۱-۲۰
عنوان فارسی
رابطه علّی انگیزش تحصیلی و رویکردهای مطالعه با میانجی گری راهبردهای مقابله ای
چکیده فارسی مقاله
ایام امتحانات، دورانی پر استرس در زندگی دانشجویی است، و بر این مبنا این پژوهش با هدف بررسی رابطه علّی انگیزش تحصیلی و رویکردهای مطالعه با میانجیگری راهبردهای مقابلهای انجام گرفت. مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بود. 331 دانشجو از میان کلیه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز به روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای استفاده در این پژوهش شامل مقیاس تجدید نظر شده انگیزش تحصیلی هـارتر (R-HAM)، مقیاس تجدید نظر شده راهبردهای مقابلهای (R-COP) و سیاهه رویکرد و مهارتهای مطالعه برای دانشجویان (ASSIST) بودند. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر و آزمون بوت استراپ (ماکرو پریچر و هیز) انجام شد. بر اساس نتایج، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی با دادهها برخوردار بود. به طور کلی، نتایج نشان داد انگیزش درونی با راهبردهای مقابله گرایشی و رویکرد مطالعه عمقی رابطه مثبت و با رویکرد مطالعه سطحی رابطه منفی دارد. رابطه انگیزش بیرونی با راهبردهای مقابله اجتنابی و رویکرد مطالعه سطحی رابطه مثبت و انگیزش درونی با راهبردهای مقابله اجتنابی و رویکرد مطالعه سطحی رابطه دارد. انگیزش درونی ازطریق راهبردهای مقابلهای گرایشی با رویکردهای مطالعه عمقی و راهبردی دانشجویان ارتباط مثبت و انگیزش بیرونی نیز ازطریق راهبردهای مقابلهای اجتنابی با رویکرد مطالعه سطحی رابطه مثبت دارد. نتایج از تحریک انگیزه های درونی دانشجویان به منظور اتخاذ سبک مقابله ای گرایشی و در نتیجه تقویت رویکردهای مطالعه عمیق و راهبردی در آنان حمایت کرده اند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزش تحصیلی،راهبردهای مقابله ای،رویکردهای مطالعه،
عنوان انگلیسی
The casual relationship between academic motivation and approaches to studying with mediating role of coping strategies during the examinations
چکیده انگلیسی مقاله
Exams days are a stressful period in student's life. In this regard, the purpose of present study was to investigate the casual relationship between academic motivation and approaches to studying with mediating role of coping strategies during the examinations in agricultural students of Shahid Chamran University of Ahwaz. In this descriptive-correlation study, the population was all of the agriculture students of Shahid Chamran University of Ahwaz. From this population 331 students were selected as sample using multi-phase random sampling method. The research instruments in this study were Revised Harter Academic Motivation (R-HAM), Revised Coping Strategies (R-COP) and Approaches and Study Skills Inventory for Students (ASSIST). Evaluation of the proposed model was by path analysis and bootstrapping procedure in Preacher and Hayes. The proposed model had an appropriate fitness with data. Overall, the results showed that internal motivation with coping strategies and deep study approach has a positive relationship and has negative relationship with the surface study approach. Also, the relationship between external motivation with avoidance coping strategies and surface approach study was positive. Internal motivation didn’t have a significant relationship with avoidance coping strategies and surface study approach. In addition, were positively correlatedbetween internal motivation through coping strategies with student's deep and strategic study approaches and also external motivation through avoidance coping strategies with student's surface study approach. Results were support that stimulating students' intrinsic motivation to adopt coping strategies and consequentlyreinforce depth and strategic approaches to study.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ناصر بهروزی |
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
شبنم رضایی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
سیروس عالیپور |
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
عسگر اتش افروز | atash afrooz
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات