این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۳۰، صفحات ۲۱-۴۲

عنوان فارسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک‌شده و درگیری شناختی با واسطه‌گری خودکارآمدی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک‌شده و درگیری شناختی در دو سطح عمیق و سطحی با واسطه‌گری خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه یزد بود. این پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری تمامی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه یزد به تعداد 9551 نفر بودند که از آن، 386 دانشجو با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند و پرسشنامه‌های تجدید‌نظرشده فرایند یادگیری دو عاملی سطحی و عمیق (کِمبِر و همکاران، 2004)، خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982) و حمایت اجتماعی ادراک‌شده چند‌بُعدی (زیمت و همکاران، 1988) را تکمیل کردند. داده‌ها با روش آماری همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم‌افزارهایSPSS و AMOSتحلیل شدند. مدل نهایی پژوهش برازش خوبی داشت. بر‌اساس یافته‌های به‌دست‌آمده، حمایت اجتماعی ادراک‌شده از‌‌طریقِ خودکارآمدی، درگیری شناختی عمیق را به‌صورتِ مثبت و معنی‌دار و درگیری شناختی سطحی را به‌صورتِ منفی و معنی‌دار پیش‌بینی کرد. همچنیناثر حمایت اجتماعی ادراک‌شده بر هر دو نوع درگیری شناختی به‌صورتِ مستقیم معنی‌دار نبود. نتایج نشانگر نقش مهم خودکارآمدی در درگیری شناختی عمیق دانشجویان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The relationship between perceived social support and cognitive engagement with mediation of self-efficacy
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate relationship between perceived social support and deep and surface cognitive engagement with mediating of self-efficacy among Yazd university students. This research design was a correlational and the statistical population was all undergraduate students of Yazd University (with 9551 students) that 386 were selected by stratified random sampling. Participants completed questionnaires of the revised two-factor version of the learning process (Kember et al., 2004), self-efficacy (Sherer et al., 1982), and multidimensional scale of perceived social support (Zimet et al., 1988). Data were analyzed by multiple regression method and path analysis, using SPSS & AMOS softwares. The final model of research fitted well to the data. The results showed perceived social support through self-efficacy had positive relationship with deep cognitive engagement and negative relationship with surface engagement significantly, also the direct paths between perceived social support and both kind of cognitive engagement were not significant. The results indicated the important role of self-efficacy in students' deep cognitive engagement
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی امیدیان |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

زهرا عبداللهی طزرجان | abdollahi tezerjan
کارشناس ارشد دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

مهدی رحیمی |
استادیار دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات