این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۳۰، صفحات ۴۳-۷۰

عنوان فارسی رابطه هوش فرهنگی و تفکر انتقادی با یادگیری خودراهبر دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه هوش فرهنگی و تفکر انتقادی با یادگیری خود راهبر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان می‌باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد که 234 نفر از دانشجویان بر اساس جدول مورگان به‌صورت طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004)، تفکر انتقادی ریکتس (2003)، یادگیری خود راهبر فیشر، کینگ و تاگو (2001) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون،t تک نمونه استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد میانگین هوش فرهنگی، تفکر انتقادی و یادگیری خود راهبر در دانشجویان بالاتر از حد متوسط بود. نتایج ضریب همبستگی پیرسان نشان داد بین هوش فرهنگی و یادگیری خود راهبر و همچنین تفکر انتقادی با یادگیری خود راهبر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 < p). نتایج تحلیل رگرسیون مشخص کرد از بین مؤلفه‌های هوش فرهنگی، انگیزش و فراشناخت و از بین مؤلفه‌های تفکر انتقادی، تعهد و بالیدگی قادر به‌پیش بینی یادگیری خود راهبر می‌باشد. (01/0 < p). درمجموع به نظر می‌رسد هوش فرهنگی، عملکرد تحصیلی و یادگیری آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین با توسعه تفکر انتقادی، رغبت برای یادگیری افزایش می‌یابد و درنتیجه میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان بیشتر می‌شود. با توجه به تحلیل داده‌ها می‌توان نتیجه گرفت بین هوش فرهنگی، و تفکر انتقادی با یادگیری خود راهبر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش فرهنگی-تفکر انتقادی-یادگیری خودراهبر-دانشجویان،

عنوان انگلیسی The Relationship Between Cultural Intelligence And Critical Thinking With Self-Directed learning Students
چکیده انگلیسی مقاله The Purpose Of This Research is Determining Of The Relationship Between Cultural Intelligence And Critical Thinking With Self-Directed Learning Among MA Students Of Humanity Faculty At Sistan And Baluchistan University. A Descriptive-Correlation Method Was Used In This Research Through Which 234 Students Were Selected Based On Morgan Table Using Random Sampling. Ang et al (2004) Cultural Intelligence Questionnaire, Rickettes Critical Thinking Questionnaire (2003) And Fisher, King, Taugo Self-Directed learning (2001) Questionnaire Were Used as The Instruments. Data Analysis Processes Were Done Using Pearson Correlation Coefficient Test, Regression Analysis, One-Sample t-test. Due to The Results It Was Found That The Average Of Cultural Intelligence, Critical Thinking And Self-Directed learning is More Than Normal Among Students. Based on Findings From Pearson Correlation Coefficient, There is a Positive And Meaningful Relationship Between Cultural Intelligence And Self-Directed learning And Between Critical Thinking And Self-Directed learning (p
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهنوش شهرکی نیا | shahraki nia
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)

عبدالوهاب پورقاز |
معاونت آموزشی دانشکده علوم تربیتی

حسین جناآبادی |
رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات