این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۳۰، صفحات ۱-۱

عنوان فارسی اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر خود تنظیمی، ذهن‌آگاهی و مدیریت زمان بر کاهش تعلل‌ورزی و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه
چکیده فارسی مقاله تعلل‌ورزی تحصیلی پدیده‌ای رایج در بین دانش‌آموزان است. تعلل‌ورزی با عوامل مختلف فردی و محیطی ارتباط دارد و به پیامدهای تحصیلی و عاطفی منجر می‌شود. پژوهش حاضر به‌منظور استخراج مؤلفه‌های تعلل‌ورزی از تجارب بی‌واسطه دانش‌آموزان، تدوین و اجرای برنامه‌ی آموزشی در جهت ارزیابی اثربخشی آن بر تعلل‌ورزی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان انجام شد. طرح مطالعه‌ی فعلی از نوع ترکیبی کیفی- کمّی بود. 30 نفر از دانش‌آموزان پایه‌ی سوم متوسطه به روش نمونه‌گیری هدف‌مند برای مشارکت در مرحله‌ی کیفی و 64 نفر از دانش‌آموزان همین پایه در سال 96-95 به‌عنوان آزمودنی در مرحله‌ی کمّی به صورت خوشه‌ای چند مرحله‌ای برای گروه‌های آزمایش و گواه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات کیفی از مصاحبه‌های نیمه‌سازمان‌یافته و در مرحله‌ی کمّی از پرسشنامه محقق‌ساخته تعلل‌ورزی و نتایج آزمون‌های هماهنگ پیشرفت تحصیلی استفاده شد. نتایج مصاحبه‌های نیمه‌سازمان یافته 12 مضمون اصلی مرتبط با تعلل‌ورزی را مشخص ساخت. تهیه محتوای برنامه‌ی آموزشی بر اساس مضامین استخراج شده صورت گرفت. نتیجه‌ی تحلیل کوواریانس نشان داد که اجرای مداخله‌ی آموزشی بر کاهش تعلل‌ورزی و افزایش پیشرفت تحصیلی مؤثر بوده است. یافته‌های پژوهش به‌طور کلی نشان داد که می‌توان از بسته‌ی آموزشی طراحی شده برای کاهش گرایش به تعلل‌ورزی در دانش‌آموزان استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعلل‌ ورزی تحصیلی،پیشرفت تحصیلی،دانش‌ آموزان،پژوهش ترکیبی،

عنوان انگلیسی aa
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهرام واحدی |
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

اسکندر فتحی آذر | fathi azar
استاد گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

یوسف ادیب |
استاد گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

سعید قره آغاجی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات