این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۲۹، صفحات ۲۲-۴۴

عنوان فارسی تدوین مدل ساختاری یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی بر اساس هیجانها و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تحول مثبت
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ﭘﮋوﻫﺶ حاضر ﺑﺎ ﻫﺪف تدوین مدل ﺳﺎﺧﺘﺎری یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی بر اساس هیجان‌های تحصیلی و اشتیاق تحصیلی با نقش میانجی تحول مثبت اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. روش: ﺟﺎﻣﻌۀ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ عبارت بود از کلیۀ داﻧﺶآﻣﻮزان دورۀ دوم متوسطه شهر تهران که در ﺳﺎل تحصیلی 1395-1396مشغول به تحصیل بودند. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻌﺪاد 400 ﻧﻔﺮ از داﻧﺶآﻣﻮزان ﭘﺴﺮ و دﺧﺘﺮ بود ﻛﻪ ﺑﻪ روش نمونهﮔﻴﺮی خوشه ای و ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻃﺒﻘﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰارﻫﺎی ﺳﻨﺠﺶ ﻋﺒﺎرت بودند از پرسشنامه‌های: الف. یادگیری خودتنظیمی (پنتریچ و دیگروت، 1990)، ب. هیجان‌های تحصیلی (ﭘﮑﺮان، ﮔﻮﺋﺘﺰ و فریﻨﺰل، 2005)، ج. اشتیاق تحصیلی (آرشامبالت و همکاران، 2009) و د. تحول مثبت (آرنولد و همکاران، 2014). دادهﻫﺎی جمع‌آوری شده ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری ﻣﻮرد تحلیل ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. یافته‌ها: هیجان‌های تحصیلی بر ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺧﻮدﺗﻨﻈﻴﻤﻲ داﻧﺶآﻣﻮزان اثر مستقیم داشت؛ اشتیاق تحصیلی بر یادگیری خودتنظیمی اثر ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ نداشت، ولی بر پیشرفت تحصیلی اثرمستقیم داشت. تحول مثبت بر یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی اثر مستقیم داشت. نتیجه‌گیری: توجه به هیجان‌های تحصیلی مثبت و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان برای پیشرفت تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Modeling the self-regulation learning and academic achievements based on academic emotions and academic engagement with the mediating role of positive development
چکیده انگلیسی مقاله This study was aimed to modeling the structural relationship between self-regulation learning and academic achievements based on academic emotions and academic engagement with the mediating role of positive development. The statistical population consisted of all secondry school students in Tehran city in the academic year of 1395-1396. The sample comprised 400 boys and girls who were selsected through srtratified random sampling method. The research instruments were: A) the self-regulation learning Questionnaire (Pintrich & Digrot, 1990), B) the academic emotions Questionnaire (Pekran and other, 2005), C) the academic engagement Questionnaire (Archambelt and other, 2009), and D) the positive development Questionnaire (Arnold and other, 2014). The collected data were analyzed using structural equation modeling. The results showed that: 1) Academic emotions have direct effect on the students, self-regulation learning. 2) Positive emotions have direct effect on academic achievements, but negative emotions have no direct effect on academic achievements. 3) Academic engagement has no direct effect on self-regulation learning. 4) Academic engagement has a direct effect on academic achievements. 5) Positive development has a direct effect on self-regulation learning. 6) Positive development has direct effect and significant on academic achievements. 7) Positive emotions mediated transformation significant positive effect on self-regulation learning, but negative emotions with positive development on mediation self-regulation learning does not have significant effect settings. 8) With mediated of positive development on the academic achievement of mediation positive development has a significant impact, but negative emotions mediated of positive development the academic achievements don’t have significantly affected. 9) Positive development has no mediator role between academic engagement and self-regulation learning. And 10) Positive development has mediator role between academic engagement and academic achievements
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خدیجه مرادی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی سمنان (Islamic azad university of semnan)

حسن اسدزاده |
دانشیار دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

ابوالفضل کرمی |
دانشیار دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمود نجفی |
استادیار دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات