این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۲۹، صفحات ۴۵-۶۴

عنوان فارسی تأثیر آموزش مثبت اندیشی بر اضطراب دانشجویان روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند
چکیده فارسی مقاله زمینه: افراد در مواجه با شرایط گوناگون زندگی با عواملی مختلف از قبیل اضطراب، استرس و افسردگی و غیره روبرو می­باشند که تقریباً در بین تمامی گروههای سنی دیده می­شود. به نظر می­رسد مثبت­اندیشی می­تواند به عنوان راه­حل مناسبی در جهت کاهش اضطراب به شمار آید. هدف: در این پژوهش، اثربخشی یک پرتکل ابداعی آموزش مثبت­اندیشی بر اضطراب و خوش­بینی دانشجویان می­باشد. روش پژوهش: این پژوهش، مطالعه­ای نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور از کلیه دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته­ی روان­شناسی به صورت داوطلبانه آزمون اضطراب بک گرفته شد دانشجویانی که دارای اضطراب بالاتر از 8 بودند به تعداد 46 نفر انتخاب و در دو گروه همتا (23 نفر آزمایش و 23 نفر کنترل) به صورت تصادفی قرار گرفتند. از هر دو گروه آزمون خوش­بینی _ بدبینی گرفته شد. گروه آزمایش هفته­ای دو جلسه و طی 7 جلسه (80 دقیقه­ای) تحت تأثیر برنامه آموزش مثبت­اندیشی توسط محقق قرار گرفتند و در گروه کنترل هیچ­گونه آموزشی صورت نگرفت. یافته­ها: داده­ها پس از جمع­آوری در نرم­افزار17spss وارد و بوسیله آزمون پارامتری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی پیش­فرض نرمال بودن از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و برای پیش­فرض برابری واریانس­های دو گروه از آزمون F استفاده گردید. بحث و نتیجه­گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش مثبت­اندیشی اضطراب دانشجویان را به طور معنی­داری کاهش و خوش­بینی را افزایش داده لذا می­توان از این پرتکل آموزشی در مراکز مشاوره دانشجویی برای کاهش اضطراب و افزایش خوش­بینی استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مثبت اندیشی،اضطراب،خوش بینی،

عنوان انگلیسی The Effects of Teaching Positive Thinking on the Anxiety of Students of Psychology at the Islamic Azad University of Birjand
چکیده انگلیسی مقاله Background: Under different circumstances, people are faced with different factors such as anxiety, stress, depression, etc. which are present in all age groups. It seems that positive thinking can be a proper solution to reducing anxiety. Aim: In this paper, the aim is to see the effectiveness of an innovative positive thinking educational protocol on the anxiety and optimism of university students. Method: This study was had a quasi-experimental design with a pre-test, post-test, and a control group. All bachelor and master students of psychology at the Islamic Azad University, Birjand Branch, were voluntarily given Beck Anxiety Inventory. Forty-six students with scores above 8 were selected and randomly assigned to 2 homogeneous case and control groups (with 23 students in each). Both groups took optimism-pessimism tests. The case group received seven 80-minute sessions of Positive Thinking -training program by the researcher, while the control group had no training. Findings: The data were analyzed in SPSS (version 17) using the parametric independent t-test. Kolmogorov-Smirnov test was used to examine normality and Fi test was used to study equality of the two groups. Discussion and Conclusion: Teaching positive psychology, findings indicate, reduced students’ anxiety and increased their optimism significantly. Thus, this educational program can be suggested for consultation centers in order to decrease anxiety and increase optimism.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله تکتم سادات جعفر طباطبایی | taktom sadat jafar tabatabaei
دانش آموخته دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، مربی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند گروه روان شناسی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

حسن احدی |
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

هادی بهرامی |
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

احمد خامسان |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات