این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۵، شماره ۲۹، صفحات ۴۵-۶۴
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مثبت اندیشی بر اضطراب دانشجویان روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند
چکیده فارسی مقاله
زمینه: افراد در مواجه با شرایط گوناگون زندگی با عواملی مختلف از قبیل اضطراب، استرس و افسردگی و غیره روبرو میباشند که تقریباً در بین تمامی گروههای سنی دیده میشود. به نظر میرسد مثبتاندیشی میتواند به عنوان راهحل مناسبی در جهت کاهش اضطراب به شمار آید. هدف: در این پژوهش، اثربخشی یک پرتکل ابداعی آموزش مثبتاندیشی بر اضطراب و خوشبینی دانشجویان میباشد. روش پژوهش: این پژوهش، مطالعهای نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور از کلیه دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد رشتهی روانشناسی به صورت داوطلبانه آزمون اضطراب بک گرفته شد دانشجویانی که دارای اضطراب بالاتر از 8 بودند به تعداد 46 نفر انتخاب و در دو گروه همتا (23 نفر آزمایش و 23 نفر کنترل) به صورت تصادفی قرار گرفتند. از هر دو گروه آزمون خوشبینی _ بدبینی گرفته شد. گروه آزمایش هفتهای دو جلسه و طی 7 جلسه (80 دقیقهای) تحت تأثیر برنامه آموزش مثبتاندیشی توسط محقق قرار گرفتند و در گروه کنترل هیچگونه آموزشی صورت نگرفت. یافتهها: دادهها پس از جمعآوری در نرمافزار17spss وارد و بوسیله آزمون پارامتری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی پیشفرض نرمال بودن از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و برای پیشفرض برابری واریانسهای دو گروه از آزمون F استفاده گردید. بحث و نتیجهگیری: نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش مثبتاندیشی اضطراب دانشجویان را به طور معنیداری کاهش و خوشبینی را افزایش داده لذا میتوان از این پرتکل آموزشی در مراکز مشاوره دانشجویی برای کاهش اضطراب و افزایش خوشبینی استفاده نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مثبت اندیشی،اضطراب،خوش بینی،
عنوان انگلیسی
The Effects of Teaching Positive Thinking on the Anxiety of Students of Psychology at the Islamic Azad University of Birjand
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Under different circumstances, people are faced with different factors such as anxiety, stress, depression, etc. which are present in all age groups. It seems that positive thinking can be a proper solution to reducing anxiety. Aim: In this paper, the aim is to see the effectiveness of an innovative positive thinking educational protocol on the anxiety and optimism of university students. Method: This study was had a quasi-experimental design with a pre-test, post-test, and a control group. All bachelor and master students of psychology at the Islamic Azad University, Birjand Branch, were voluntarily given Beck Anxiety Inventory. Forty-six students with scores above 8 were selected and randomly assigned to 2 homogeneous case and control groups (with 23 students in each). Both groups took optimism-pessimism tests. The case group received seven 80-minute sessions of Positive Thinking -training program by the researcher, while the control group had no training. Findings: The data were analyzed in SPSS (version 17) using the parametric independent t-test. Kolmogorov-Smirnov test was used to examine normality and Fi test was used to study equality of the two groups. Discussion and Conclusion: Teaching positive psychology, findings indicate, reduced students’ anxiety and increased their optimism significantly. Thus, this educational program can be suggested for consultation centers in order to decrease anxiety and increase optimism.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
تکتم سادات جعفر طباطبایی | taktom sadat jafar tabatabaei
دانش آموخته دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، مربی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند گروه روان شناسی.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
حسن احدی |
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
هادی بهرامی |
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
احمد خامسان |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات