این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۵، شماره ۲۹، صفحات ۶۵-۷۱
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مدیریت خشم بر کاهش تعارضات والد – نوجوان در بین دانشآموزان پسر
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مهارت حل مسئله و مدیریت خشم بر کاهش تعارض والد- نوجوان در بین دانشآموزان پسر بود. نمونه پژوهش 40 نفر (گروه آزمایش و گواه هرکدام 20 نفر) از دانشآموزان پایه نهم بود که بهصورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. روش پژوهش آزمایشی بود. قبل از شروع آموزش، هر دو گروه پیشآزمون را دریافت کردند. سپس، گروه آزمایش 10 جلسه آموزش مهارت حل مسئله و مدیریت خشم دریافت نمود و گروه گواه در این مدت هیچ آموزشی را دریافت ننمود. پس از پایان جلسات پسآزمون و دو ماه بعدازآن، پیگیری بر روی هر دو گروه اجرا گردید. آزمودنیها توسط مقیاس فنون تعارض اشتراوس مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل کوواریانس چند متغیری و تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت حل مسئله و مدیریت خشم بر کاهش تعارض والد- نوجوان، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی و نیز افزایش استدلال بین دانشآموزان پسر گروه آزمایش مؤثر بوده است و تغییرات ایجادشده در کاهش تعارضات والد- نوجوان در مرحله پیگیری نیز ادامه داشت. نتیجهگیری: آموزش مهارت حل مسئله و مدیریت خشم در کاهش تعارض والد- نوجوان در بین نوجوانان گروه آزمایش اثربخش بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعارض والد- نوجوان،مهارت حل مسئله،مدیریت خشم،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Problem Solving and Anger Management on decrease of Parent-Adolescent Conflicts among Boy Students
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to investigate the effectiveness of problem solving skill and anger management on decrease of parent-adolescent conflicts among boy students. The research sample included forty students of ninth grade that were randomly placed in two groups (20 students in the experimental group and 20 ones in the control group). The method of research was experimental. The experimental group received ten group training sessions of problem solving skill and anger management and no treatment was given to the control group. At the end of training sessions, posttest and 2 months later, follow up test were administered. To collect data, the participants were assessed by Straus conflict tactics scale parents (CTSP). In order to analyze data, multivariate analysis of covariance (MANCOVA) and analysis of covariance (ANCOVA) were used. The results revealed that problem solving skill and anger management training had a significant effect on decrease of parent-adolescent conflicts, verbal anger, physical anger and enhancement of reasoning among boy students in experimental group. It can be concluded that problem solving skill and anger management training had a significant effect on decrease of parent-adolescent conflicts in experimental group.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی فرنام |
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات