این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۵، شماره ۲۹، صفحات ۷۲-۸۷
عنوان فارسی
تاثیر درمان شناختی-رفتاری گروهی بر کاهش نشانه های افسردگی در دختران نوجوان
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش تاثیر درمان شناختی-رفتاری گروهی بر کاهش نشانه های افسردگی در دانش آموزان دختر نوجوان 13 تا 15 ساله مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر اهواز بود. 20 دانش آموز براساس نقطه برش 22 در پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI، رجبی) و راهنمای تشخیصی و آماری (DSM-5) انتخاب و 10 نفر به صورت تصادفی به گروه آزمایش و 10 نفر به صورت تصادفی به گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه و هر هفته 2 جلسه، 90 دقیقهای تحت آموزش درمان شناختی-رفتاری گروهی قرار گرفت. برای اندازه گیری افسردگی از پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان (CDI، رجبی) استفاده شد. یافته ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه های تکراری نشان داد که درمان شناختی-رفتاری گروهی به طور معناداری باعث کاهش میزان افسردگی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است و مقایسه مراحل سه گانه پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری در گروه آزمایش نشان داد که این درمان توانسته است میزان افسردگی را از مرحله پیش آزمون به مرحله پیگیری کاهش دهد (001/0 >p). بنابراین می توان بیان کرد که درمان شناختی-رفتاری یک روش درمان موثر در کاهش نشانه های افسردگی و کارآمدی دانش آموزان دختر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان شناختی-رفتاری،افسردگی،دانش آموزان دختر،
عنوان انگلیسی
The effect of Group Cognitive-Behavior Therapy on Depression Symptoms Decrease in Adolescence Girls
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this research was the effect of group cognitive-behavioral therapy (CBT) on depression symptoms decrease in girls 13-15 year olds high school referring to counseling centers education region 2 Ahvaz in city. 20 girl participants were select according to cut off point 22 in Children Depression Inventory (CDI, Rajabi), and DSM-5, and the participants were randomly assigned into an experimental and control groups (each group comprising 10 students). The participants in the experimental group received 12 sessions, and each of week 2-session, 90 minutes Cognitive-Behavior Therapy. The Children Depression Inventory was used for depression assessment. The findings repeated major analysis of variance showed that group cognitive-behavior therapy significantly decrease depression in experiment group in comparison with control group, and comparison of the stages of pre-test, post-test and follow-up in the experimental group showed that this treatment has been able to reduce the degree of depression from the pre-test to the follow-up stage (p
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علامرضا رجبی | gholam reza
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
شهلا شمعونی اهوازی | shamouni ahvazi
کارشناس ارشد مشاوره
عباس امان الهی |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات