این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۲۹، صفحات ۸۸-۱۰۸

عنوان فارسی رابطه خودآگاهی و یادگیری خودتنظیمی با سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین خودآگاهی و یادگیری خودتنظیمی با سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان ساری بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. نمونه پژوهش مشتمل بر 346 دانش‌آموز دختر است که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده و سه پرسش نامه خودشناسی فنیگستین و همکاران (1975)، یادگیری خودتنظیمی بوفارد و همکاران (1995) و سازگاری اجتماعی سینگ و سینها (1993) را تکمیل کردند. برای تجزیه وتحلیل داده‌های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، بین خودآگاهی و یادگیری خودتنظیمی با سازگاری اجتماعی رابطه معنادار وجود دارد (01/0>p). نتایج رگرسیون نیز نشان داد که خودآگاهی و یادگیری خودتنظیمی 3 /3 درصد از واریانس سازگاری اجتماعی را تبیین می‌کنند. بر اساس یافته‌ها، عملیاتی کردن کارگاه‌های آموزشی در رابطه با خودآگاهی و یادگیری خودتنظیمی به منظور افزایش سازگاری اجتماعی و برقراری روابط بهینه با دیگران پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودآگاهی،سازگاری اجتماعی،یادگیری خود تنظیمی،

عنوان انگلیسی Relationship of self-awareness and self-regulated learning to social adjustment among girl high school students
چکیده انگلیسی مقاله The present paper aims at investigation of the relationship of self-awareness and self-regulated learning to social adjustment among girl high school students of Sari city. This is a correlational study in terms of methodology. The sample of the study included 346 girl students, who were selected by random cluster sampling. They completed the self-consciousness questionnaire of Fenigstein et al. (1975), the self-regulation learning questionnaire of Bouffard et al. (1995), and the social adjustment questionnaire of Sinha & Singh (1993). Pearson correlation coefficient and multiple regression were used to analyze the data. Results showed that self awareness and self regulated learning had a significant relation to social adjustment (P
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صفورا باقرزاده نیم چاهی | bagherzadeh nim chahi
گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاداسلامی، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)

سیده لیلا حسینی طبقدهی | seyedeh leila hosseini tabaghdehi
استادیار گروه مدیریت، واحد رامسر، دانشگاه آزاداسلامی، رامسر، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رامسر (Islamic azad university of ramsar)

مریم حافظیان |
استادیارگروه مدیریت آموزشی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاداسلامی، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد (Islamic azad university of bojnourd)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات