این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۲۹، صفحات ۱۰۹-۱۳۱

عنوان فارسی رابطه بین نیازهای اساسی روان شناختی و درگیری تحصیلی با واسطه گری خودکارآمدی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ساختاری بین نیازهای اساسی روان­شناختی و درگیری تحصیلی با واسطه­گری خودکارآمدی انجام شد.طرح پژوهش از نوع همبستگی است که در آن روابط بین سه متغیر مکنون مورد بررسی قرار گرفت. شرکت­کنندگان 330 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که بر اساس روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند و پرسشنامه نیازهای اساسی روان­شناختی (گانیه، 2003)، مقیاس ابعاد خودکارآمدی (موریس، 2001) و پرسشنامه درگیری تحصیلی (ریو، 2013) را در محل کلاس‌های عادی خود تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از روش آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری و بکارگیری نرم افزار ایموس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان دادند که نیازهای اساسی روان­شناختی، به نحو مثبت خودکارآمدی و درگیری تحصیلی را پیش‌بینی می‌کند. خودکارآمدی نیز، اثر مستقیم بر درگیری تحصیلی داشت. همچنین نیازهای اساسی روان­شناختی از طریق خودکارآمدی به عنوان میانجی‌گر بر درگیری تحصیلی تاثیر غیرمستقیم داشت. نقش واسطه‌گری خودکارآمدی با استفاده از آزمون بوت‌استراپ به لحاظ آماری معنادار بود. بر اساس نتایج به‌دست آمده از این پژوهش می‌توان گفت به منظور افرایش احتمال درگیری تحصیلی دانشجویان، باید به برآورده شدن نیازهای اساسی روان شناختی و نیز ارتقای خودکارآمدی آنها توجه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درگیری تحصیلی،خودکارآمدی،نیازهای اساسی روان‌شناختی،

عنوان انگلیسی Relationship between basic psychological needs and academic engagement with mediating role of self-efficacy
چکیده انگلیسی مقاله This study with the aim of investigating the structural relationship between basic psychological needs and academic engagement with mediation of self-efficacy was conducted. Research design was correlational and the relationships among three latent variables were investigated. The participants were 330 undergraduate university students selected through random multistage cluster sampling method from Shiraz University, completed the Basic Psychological Needs questionnaire (Gagné, 2003), the Self-efficacy Scale (Muris, 2001), and the Academic Engagement Scale (Reeve, 2013) in their regular classes. Data was analyzed using structural equation modeling and applying AMOS software. The findings showed that basic psychological needs could predict self-efficacy and academic engagement positively. Self-efficacy had direct effect on academic engagement. Also, basic psychological needs had indirect effect on academic engagement through self-efficacy as a mediator. The mediating role of self-efficacy using bootstrap test was statistically significant. According to findings of this research, it can be concluded that for increasing the probability of students’ academic engagement, it should be consider their basic psychological needs and self-efficacy
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا اقدامی |
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

فریده یوسفی |
دانشیار روان شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات