این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۵، شماره ۲۹، صفحات ۱۳۲-۱۵۵

عنوان فارسی بررسی اثر بخشی آموزش کارکردهای اجرایی در کاهش نشانه های کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی اثر‌بخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر نشانه‌های اضطرابی کودکان پیش‌دبستانی 5-4 ساله منطقه شش تهران انجام گرفت. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از میان 192 کودکی که در مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی اسپنس ( فرم گزارش والدین)، نمره اضطراب آنها یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، تعداد 40 کودک به طور تصادفی انتخاب و در گروه کارکردهای اجرایی و گروه کنترل جای‌گرفتند. در گروه نخست، کودکان مورد آموزش کارکرهای‌اجرایی قرار‌‌گرفتند، در حالی که گروه دوم، آموزشی ندیدند. در تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده‌شد. نتایج نشان‌داد که نمره‌های گروه آموزش دیده در پس‌آزمون، نسبت به پیش‌آزمون، کاهش‌دارد ( .(P
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارکردهای اجرایی،اضطراب،کودکان،

عنوان انگلیسی The study of effectiveness of executive functioning training in in pre-school 4-5 years old children with anxiety disorders in city of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research is to study the effectiveness of training executive functions on anxiety symptoms on preschool children (4-5 years old) from the region six in the city of Tehran. In this study, the Experimental Design with pre-post testing method and control group is considered. Of the 192 children who according to Spence children's anxiety scale (parental report form) had an anxiety scores higher than the mean standard deviation, 40 children were selected and then divided into experimental and control group by using the simple random sampling method. In experimental group, children received executive function training, while the control group received no training. The analysis of covariance methodology was utilized to analyze the data. The result of analysis shown that the group who received training was significantly reduced in the post-test compared to pre-test (P < 0.001). Therefore, the effectiveness of training executive functions was confirmed for the anxiety disorders treatment in children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کارکردهای اجرایی,اضطراب,کودکان

نویسندگان مقاله آزاده وزیری |
گروه روانشناسی، پردیس علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد

حسن احدی |
گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

بهنام مکوندی |
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحداهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)

پرویز عسکری |
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)

سعید بختیارپور |
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات