این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
بررسی مسایل اجتماعی ایران
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۷۱-۱۸۹
عنوان فارسی
ارزیابی نمایش بیماری اچ آی وی/ ایدز در سینما و تلویزیون ایران از دیدگاه صاحبنظران حوزه ارتباطات سلامت
چکیده فارسی مقاله
از کارکردهای رسانه تولید اجتماعی معنا است. رسانهها با قدرت ارتباطی خود میتوانند نگرش جامعه به مسائل بهداشتی و بیماریهایی مانند بیماری اچ آی وی/ ایدز را تغییر دهند. در این تحقیق وضعیت نمایش رسانه ای این بیماری را در سینما و تلویزیون ایران از دیدگاه صاحبنظران حوزه ارتباطات سلامت مطالعه میکنیم تا هم به شناخت از وضع موجود رسیده و هم پتانسیلهای رسانه ای ایران را شناسایی کنیم. روش تحقیق مصاحبه عمیق و تحلیل محتوای کیفی متن مصاحبهها است. جامعه هدف عبارت است از صاحبنظران حوزه ارتباطات سلامت. روش نمونه گیری هدفمند است که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است. در این پژوهش از 14 نفر از صاحبنظران ایرانی حوزه ارتباطات سلامت پرسیدیم: چرا مواجهه رسانهها با بیماری اچ آی وی/ ایدز مهم است؟ ارزیابی شما از نمایش بیماران اچ آی وی در سینما و تلویزیون ایران چیست؟ آیا ظرفیتهایی در سینما وتلویزیون ایران برای کمک به مسائل اجتماعی مرتبط با این بیماری وجود دارد؟یافتههای تحقیق نشان داد صاحبنظران با اینکه نقش رسانهها را در حل مسائل اجتماعی بیماری اچ آی وی/ ایدز مهم میدانند اما به کارکرد سینما و تلویزیون ایران و معنایی که از طریق آن در مورد بیماری اچ آی وی/ ایدز برساخت میشوند نقد دارند. در نهایت به نظر میرسد پیوند و تعامل ضعیفی میان صاحبنظران حوزه ارتباطات سلامت، پزشکان و متولیان امر سلامت و تولیدکنندگان برنامههای تلویزیونی وجود دارد
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Evaluation of the Representation of HIV/AIDS in Iranian Cinema and Television from the Viewpoint of Experts in Health Communication
چکیده انگلیسی مقاله
One of the functions of the media is the social production of meaning. The media can use their communicative power to change the attitude of society about health issues such as HIV/AIDS. In the present research the representation of this disease in Iranian cinema and television from the viewpoint of experts in health communication is studied. So it can give both an understanding of the current situation in this regard as well as the media potentials of Iran. In-depth interview was used as the data collection technique in a qualitatively content analysis method. The target population consisted of experts in health communication. The sampling was purposeful and continued until theoretical saturation was reached. In this study fourteen Iranian experts in health communication were asked three questions: why is the encounter of the media with HIV/AIDS important? How do you evaluate the representation of HIV positive patients in Iranian cinema and television? Are there potentials in Iranian cinema and television to help deal with the social issues concerning this disease? The findings of this study indicate that while experts find the role of the media in solving social problems connected with HIV/AIDS very important, they level criticism at the function of Iranian cinema and television and the meanings that are constructed through them about HIV/AIDS. There seems to be a weak interaction between experts in health communication, doctors and health authorities and the producers of TV programs
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اعظم راودراد |
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ؛ پست الکترونیکی ravadrad@ut.ac.ir
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
عاطفه آقایی |
دانشجوی دکترای ارتباطات دانشگاه تهران؛ پست الکترونیکی atefeaghaee@ut.ac.ir
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
https://ijsp.ut.ac.ir/article_65058_c8938ec8e077b3e47b279f0885fd2b31.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/640/article-640-571864.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات