این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
، جلد ۸، شماره ۲۸، صفحات ۱-۲
عنوان فارسی
کتیبههای مدارس عصر صفویه به مثابه رسانههای نمادین هنر شیعی نمونه موردی: مسجد-مدرسه چهارباغ اصفهان
چکیده فارسی مقاله
مسجد-مدرسه چهارباغ بهعنوان گنجینهای از هنر کتیبهنگاری اسلامی جایگاه ویژهای دارد. بر این اساس پژوهش حاضر تلاش دارد به تبیین جایگاه کتیبههای این بنا بهعنوان رسانههایی نمادین بپردازد تا زمینه پاسخ به این پرسش اصلی که مهمترین پیامهای نمادین بازتاب یافته در کتیبههای مسجد-مدرسه چهارباغ ضمن تبیین نحوه انتقال پیامها چیست؟ فراهم آید. پژوهش حاضر، از حیث روش توصیفی-تحلیلی است. یافته اندوزی به شیوه میدانی و کتابخانهای صورت پذیرفته است و تجزیهوتحلیل یافتهها کیفی است. نتایج پژوهش حاضر گویای آن است که مهمترین و بیشترین پیامهایی که از تعامل مذهب تشیع، مبانی اعتقادی و سیاست مذهبی حاکم در عصر صفویه، بر اساس سیری منظم از طریق این رسانههای نمادین هنر شیعی به مخاطبان انتقال مییابد، شامل بیان فضیلت، جانشینی (خلافت)، امامت و اشاره به ویژگیهای برتر حضرت علی (ع)، مدح و ستایش و الگوسازی از شخصیت امام علی (ع) بهعنوان مبنای اعتقادی هنر شیعی و اساس سیاست مذهبی رایج است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Chaharbag mosque-school is considered as one of the prominent scientific-religious monuments in Safavid era and it is particularly significant from Islamic inscription art's point of view. The present study is an attempt to study the symbolic performance of inscriptions contained within this monument by applying a content-analysis approach. The researcher tries to find the answer to the main research question, i.e. first, how was the place of symbolic performance of inscriptions contained within Chaharbagh mosque-school and second, what's the most important symbolic message reflected in these inscriptions besides conveying message? Considering the research objectives, this research is developmental and from methodological point of view, it is descriptive-analytical. The data for this study were gathered through field studies and library search. Descriptive methods were used to analyze the data for this study. Also, the population for this study was chosen using randomized selection methods. The results of present study show that considering the range of existing themes, the nature and the historical age of this monument, these inscriptions are significant as symbolic media. Furthermore, these inscriptions can effectively convey message. They are capable of conveying the interaction among Shia religion, belief foundation and the dominant religious politics in Safavid era. In fact the researcher conveyed his own intended messages to the audience through creation of these inscriptions. Accordingly, the most important messages conveyed in these artistic works include religious sayings and various narrations regarding wisdom and virtue, succession and caliphate, imamate and elaboration on superior characteristics of Imam Ali as the main emblem of Shiite art. In fact these inscriptions are mainly descriptive of Islamic and Shia religious politics, focusing on Imamate and making Imam Ali's personality a model and praising and admiring him.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محی الدین آقاداودی |
دانشگاه شاهد تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
ایمان زکریایی کرمانی | zakariaee kermani
دانشگاه هنر اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر اصفهان (Art university of isfahan)
نشانی اینترنتی
http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-205-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تاریخ هنر و معماری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات