این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۱۹، شماره ۵، صفحات ۲۷-۳۳

عنوان فارسی تأثیر بازی‌های پرورشی بر اختلالات رفتاری درونی و بیرونی دختران پیش‌دبستانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلالات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌کند. برای رفع این مشکل به‌طور عمده از درمان دارویی استفاده می‌شود، لیکن این تحقیق به دنبال جایگزین غیر دارویی از طریق بازی‌های پرورشی است. مواد و روش‌ها: از طریق روش پژوهش تصادفی کارآزمایی کنترل شده با استفاده از طرح گروه کنترل نابرابر و پیش آزمون-پس آزمون اقدام به گردآوری اطلاعات گردید. نمونه آماری شامل 46 دختر 6 ساله بود. آزمودنی‌ها از میان یک مهدکودک دخترانه شهر بروجرد انتخاب و از طریق ایجاد توالی تصادفی (24 نفر گروه تجربی و 22 نفر گروه کنترل) در دو گروه جایگزین شدند. ابزار تحقیق فرم مشاهده (PKBS) برای سنجش اختلالات رفتاری است. داده‌های حاصل از طریق آزمون تی مستقل و وابسته تحلیل شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد بین میانگین پیش آزمون و پس آزمون مشکلات رفتاری درونی (001/0≥P) و بیرونی (001/0≥P) دختران پیش‌دبستانی گروه تجربی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. نتایج آزمون تی مستقل نشان می‌دهد که بین پس آزمون مشکلات رفتاری درونی (05/0P<) گروه تجربی و کنترل و بیرونی آنها (01/0P<) تفاوت معنی‌داری به نفع گروه تجربی وجود دارد. بین میانگین پیش آزمون و پس آزمون مشکلات رفتاری درونی (69/0P=) و بیرونی (23/0P=) گروه کنترل تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. بحث و نتیجه ­گیری: بازی‌های پرورشی تأثیر معنی‌داری بر بهبود اختلالات رفتاری دختران پیش‌دبستانی دارد. لذا مناسب است در مراکز مربوط برای کودکانی که اختلالات رفتاری دارند، بازی‌های پرورشی به عنوان یک برنامه درمانی غیر دارویی اعمال گردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات رفتاری، بازی‌های پرورشی، دختر، پیش‌دبستانی

عنوان انگلیسی The Effect of Educational Games on Internal and External Behavioral Disorders of Preschool Girls
چکیده انگلیسی مقاله Background: Behavioral disorders in preschool children causes a lot of problems. They mainly use medical treatment to solve this problem. But this research looks for a non-pharmacological alternative through the educational games. Materials and Methods: Data were gathered through randomized controlled trial method by using unequal control group design with pre-post test plan. The sample included 46 six years old girls. They were slected  from a kindergarten in Boroujerd city, and through the creation of a random sequence divided to two groups, 24 as experimental and 22 as control groups. The instrument was (PKBS) observation form in behavior disorders status.Data were analyzed by  independent and dependent T tests . Results: The results showed that there is a significant difference between the mean of the pre-test and post-test in internal (p≥0.0001) and external behavioral disorders (p≥0.0001) of preschool girls. Independent T test showed that there is significant difference between post-test of internal (p≥0.05) and external (p≥0.01) behavioral disorders of experimental and control groups to benefit of experimental group. There is no significant difference between pre-test and post-test of internal (p≥0.69) and external (p≥0.23) behavioral disorders in the control group. Conclusion: According to the results the educational games showed significant effect on the improvement of behavioral disorder of preschool girls, therefore, it is approprate to apply the games as a non-pharmacological program in the relevant centers for children with behavioral disorders.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Behavioral disorders, Educational games, Girls, Preschool

نویسندگان مقاله حمید فروغی پور | hamid foroughipour
,department of physical education, boroujerd branch, islamic azad university, boroujerd, iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد (Islamic azad university of borujerd)

کورش گودرزی | korosh goodarzi
department of psychology, boroujerd branch, islamic azad university, boroujerd, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد (Islamic azad university of borujerd)


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1853-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/40/article-40-572157.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات