این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
یافته
، جلد ۱۹، شماره ۵، صفحات ۱۱۷-۱۲۶
عنوان فارسی
بررسی رابطه بین افسردگی و عزت نفس با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: عملکرد تحصیلی در هر جامعه نشان دهنده موفقیت نظام آموزشی در زمینه هدفیابی و توجه به رفع نیازهای فردی است. بنابراین نظام آموزشی را زمانی میتوان کارآمد دانست که عملکرد تحصیلی فراگیران آن در دورههای مختلف دارای بیشترین و بالاترین رقم باشد. مواد و روش ها: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان فنی-مهندسی و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 7761 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 351 نفر برآورد شد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (1967)، پرسشنامه افسردگی بک (1996) و معدل دانشجویان در سال تحصیلی 95-1394 بود. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین افسردگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه، رابطه منفی و معناداری وجود دارد و بین عزت نفس و ابعاد آن (عزت نفس عمومی، عزت نفس خانوادگی، عزت نفس اجتماعی و عزت نفس تحصیلی) و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، عزت نفس تحصیلی، عزت نفس خانوادگی و افسردگی 08/0 از واریانس نمرات عملکرد تحصیلی دانشجویان شرکت کننده در پژوهش را تبیین میکنند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر مشاهده شد که میان افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان، رابطه منفی و معنادار و نیز میان عزت نفس و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عملکرد تحصیلی، افسردگی، عزت نفس
عنوان انگلیسی
An investigation of the relationship between depression and self-esteem with academic performance
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Academic performance indicates the success of an educational system in each community in targeting and paying attention to individual needs. Therefor, the educational system can be efficient when their academic performance of students has the highest and highest rates in different periods. Materials and methods: The research method was descriptive - correlation. The statistical population consisted of studying students of Engineering- Technical and Humanities sciences at Islamic Azad University, Khorramabad branch in 2015-2016 academic year that were 7761 people. Sample size determined 351 people by Kerjci-Morghan table and selected by stratified method. The data collection tool was Coopersmith Self-Esteem Scale (1967), Beck Depression Inventory (1996) and the scores average of the students. For data analysis was used indicators as Frequency, frequency percentage, mean and standard deviation and tests as Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression. Findings: The results showed that, there is a negative and significant relationship between depression and academic performance of students, positive and significant relationship between self-esteem and its dimensions (between public self-esteem, family self-esteem, social self-esteem and academic self-esteem) and academic. Also, based on the results of regression analysis, family self-esteem, depression and academic self-esteem, 8% from variance in the academic performance of participating students scores in the research is explained. Results: This research conducted in order to survey the relationship between self-esteem and depression with academic performance and also multiple regression analysis of their relationships Conclusion: Considering the importance of educational performance and depression and self-esteem as its related variables.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic achievement, Depression, Self-esteem
نویسندگان مقاله
مهری دارایی | mehry daraei
, azad university of khorramabad, lorestan
گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد (Islamic azad university of khorram abad)
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1977-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/40/article-40-572166.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات