این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۳۲۴-۳۳۵
عنوان فارسی
قدرت پیشگویی کنندگی سازه های مدل ارتقای سلامت پندر در رابطه با رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر نهبندان در سال تحصیلی ۱۳۹۶- ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: شناسایی عوامل مؤثّر بر اتخاذ رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانشآموزان، گامی در ارتقای سلامت دهان است. مطالعه حاضر بهمنظور تعیین قدرت پیشگوییکنندگی سازههای مدل پندر در رابطه با رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانشآموزان ابتدایی شهر نهبندان، در سال تحصیلی 96-1395 انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- تحلیلی، بر روی 464 دانشآموز پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر نهبندان انجام شد. دانشآموزان بهروش تصادفی سیستماتیک وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد بررسی سازههای مدل پندر بود. دادهها پس از ورود به نرمافزار SPSS (ویرایش 19)، با کمک آزمونهای آماری آنالیز واریانس یکطرفه، تست تعقیبی توکی، کایاسکوئر، تست دقیق فیشر، رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. از آمار توصیفی نیز برای شرح و توصیف دادهها استفاده شد. یافتهها: میانگین سنّی افراد مورد مطالعه، 0/79±11/48 سال بود. بر اساس نتایج آزمون Anova، بین تحصیلات پدر و سازههای رفتار (0/035=P)، الگوسازی بینفردی (0/05=P) و تأثیرگذاری وضعیتی (0/011=P) و نیز بین تحصیلات مادر و خودکارآمدی (0/022=P) از مدل پندر اختلاف معنیداری مشاهده گردید. اختلاف بین رفتارهای مسواکزدن (0/001P=)، مراجعه به دندانپزشک (0/008=P) و جنسیت نیز معنیدار بود. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد، ارتباط معنیداری بین سازههای خودکارآمدی درکشده، احساسات مثبت نسبت به رفتار، تأثیرگذارندههای بینفردی و تعهد به طرح عمل با رفتار سلامت دهان و دندان دانشآموزان وجود داشت (0/05>P). نتیجهگیری: برای تغییر رفتارهای دهان و دندان دانشآموزان میتوان از مدل ارتقای سلامت بهعنوان یک الگوی استاندارد استفاده نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل پندر، بهداشت دهان و دندان، دانشآموزان ابتدایی، نهبندان
عنوان انگلیسی
predictive power of Health Promotion Model constructs in relation to oral health behaviors among students in Elementary school students year 2016-17
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Recognition of factors affecting oral health behaviors in students is a key step in promoting oral health. This study explored the predictive power of constructs in Pender's Health Promotion Model vis-à-vis oral health behaviors among elementary students in 2016-2017 school year in Nehbandan. Materials and Methods: This cross-sectional study recruited 464 fifth- and sixth-grade Nehbandan-based elementary students who were selected through randomized cluster sampling method. The instrument included the standard questionnaire on constructs of the Health Promotion Model. The collected data were analyzed in SPSS-19 using one-way ANOVA, Pearson correlation, and independent t-test. Results: Mean age of participants was 11.48±0.79 years. ANOVA showed significant differences between father's education and the constructs of behavior (P=0.035), interpersonal influences (P=0.05), and situational influences (P=0.011) as well as between mother's education and self-efficacy (P=0.022). There was a significant difference between gender and toothbrush use (P=0.001) and between gender and regular visit to the dentist (P=0.008). Regression analysis of factors related to oral health behavior showed that with the exception of the coefficients of negative activity-related affect, perceived benefits, perceived barriers and situational influences, the regression coefficients were significant between other constructs of the model and oral health (P< 0.05). Conclusion: Pender's Health Promotion Behavior can be used as a tested model to change health behaviors
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
میترا مودی | mitra moodi
associate professor of health education and health promotion, social determinants of health research center, birjand university of medical sciences, birjand, iran.
دانشیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
غلامرضا شریف زاده | gholamreza sharifzadeh
assistant professor of epidemiology, social determinants of health research center, birjand university of medical sciences, birjand, iran.
استادیار اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
صدیقه رمضانی | sedigheh ramazani
graduate student of health education and health promotion, student research committee, social determinants of health research center, birjand university of medical sciences,birjand, iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
لیلی جلیلیان | leili jalilian
master of science in statistics, birjand university of medical sciences, birjand, iran.
کارشناس ارشد آمار، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2247-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات