این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
ابن سینا
، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۳۸-۴۴
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش تابآوری بر استرس و بهزیستی روانشناختی پرستاران یک مرکز نظامی در شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پرستاری حرفهای پرتنش است و تنشهای شغلی به پیامدهای منفی منتهی میشوند که از این پیامدها، میتوان به افزایش استرس و کاهش بهزیستی روان شناختی اشاره داشت. بنابراین، پرورش مهارتهایی همچون تابآوری برای مقابله با این پیامدها و یا پیشگیری از بروز آنها میتواند کمک کننده باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تابآوری بر میزان استرس و بهزیستی روانشناختی پرستاران انجام گرفته است. روش بررسی: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه 220 پرستار یک بیمارستان نظامی بودند. برای انتخاب نمونه پژوهش، 30 نفر از پرستارانی که در پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989) نمره پایین و در پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن (1983) نمره بالا کسب کرده بودند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (15 نفر آزمایش و 15نفر کنترل). گروه آزمایش تحت مداخله آموزش گروهی تابآوری بر اساس نظریه هندرسون به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تابآوری تأثیر معنیداری بر میزان استرس (23/4=F) و بهزیستی روانشناختی (27/5=F) پرستاران داشته است. بحث و نتیجهگیری: یافتهها حاکی از تأثیر آموزشهای مبتنی بر درمان شناختی مانند تابآوری، بر اقشار مختلف جامعه از جمله مشاغل پر استرس و کاهش معنیدار استرس و افزایش بهزیستی روانشناختی در آنها است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تابآوری، پرستاری، استرس
عنوان انگلیسی
Effectiveness of resilience training on stress and psychological well-being of nurses in a military hospital in Kerman
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Nursing is a stressful career which can lead to negative consequences such as increased stress and reduced psychological well-being. So, nurturing capabilities such as resilience to deal with the consequences or preventing them can be helpful in this context. This study aimed to determine the effectiveness of resilience training on the level of stress and psychological well-being of nurses. Materials and methods: This study was a quasi-experimental survey consisting of pre- and post- test, and control group. The study was conducted on 220 nurses of a military hospital in Kerman. Among them, 30 nurses who gained low score regarding the Ryff Scales of Psychological Well-Being (1989) and high score in Perceived Stress Scale (by Sheldon Cohen; 1983) were selected and assigned into two experimental (n=15) and control (n=15) groups. The experimental group underwent resilience training program according to Henderson's theory for 8 sessions of 90 minutes. The control group received no intervention. Results: The analysis showed that resilience training had a significant effect on stress level (F=4.23) and psychological well-being (F=5.27) of nurses. Conclusion: The results of the current study showed the significant effect of cognitive-based trainings such as resilience, training on the subsidence of stress and improvement of psychological well-being of different strata in the society, especially people with stressful jobs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Psychological resilience, Nursing, Stress
نویسندگان مقاله
آزاده جمشیدی عینی | a jamshidi eini
sayed alshohada police hospital, kerman
دانشگاه آزاد کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی کرمان (Islamic azad university of kerman)
ویدالسادات رضوی | vida amp apos sadat razavi
department of psychology, islamic azad university, kerman
دانشگاه آزاد کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی کرمان (Islamic azad university of kerman)
نشانی اینترنتی
http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-343-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/298/article-298-572351.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی نظامی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات