این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۳۸-۳۰

عنوان فارسی رابطه مولفه های سبک زندگی ارتقاء‌دهنده سلامت با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان ساکن خوابگاه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خودکارآمدی تحصیلی از جمله عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان می­ باشد که تحقق آن متاثر از عوامل گوناگونی می ­باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین مولفه­ های سبک زندگی ارتقاء­دهنده سلامت با خودکارآمدی تحصیلی در نمونه ­ای از دانشجویان ساکن خوابگاه انجام شد. روش ­ها: در این پژوهش تحلیلی- توصیفی در سال تحصیلی 96-1395، 250 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه­ های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شیوه تصادفی خوشه­ ای انتخاب شدند. به منظور جمع ­آوری داده­ ها از پروفایل سبک زندگی ارتقاء­­دهنده سلامت و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان استفاده شد. به منظور تحلیل داده ­ها از نرم­ افزار آماری SPSS و از آزمون­ های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. یافته ­ها: : نتایج نشان داد که مولفه ­های خودشکوفایی (=0/364r)، مسئولیت­ پذیری در قبال سلامت(=0/0470r) ، روابط بین­ فردی (=0/337r)، مدیریت استرس(=0/497r) ، فعالیت جسمی(=0/485r) و تغذیه(=0/510r) با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان رابطه معنی­ دار و مثبت دارند (0/01>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب مولفه­ های تغذیه، مسئولیت ­پذیری در قبال سلامت، فعالیت جسمی و مدیریت استرس قادر به پیش­ بینی 51 درصد از واریانس خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان است . نتیجه­ گیری: نتایج این مطالعه دلالت بر اهمیت متغیرهای خودشکوفایی، مسئولیت پذیری در قبال سلامت، روابط بین­ فردی، مدیریت استرس، فعالیت جسمی و تغذیه به عنوان مولفه­ های سبک زندگی ارتقاء­دهنده سلامت در خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دارد. بر این اساس می­ بایست جهت رشد باورهای خودکارآمدی دانشجویان به سبک زندگی آن­ها توجه شود و آموزش­ های مبتنی بر ارتقاء سبک زندگی برای دانشجویان لحاظ شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک زندگی، خودکارآمدی، ارتقاء سلامت، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Relationship between Health-Promoting Lifestyle (HPL) and Academic Self-Efficacy among students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Academic self-efficacy is one of the effective factors in students' academic achievement  which is realized by various factors. This study aimed to investigate the relationship between health-promoting lifestyle and academic self-efficacy among students living in dormitories. Methods: In this analytical-descriptive study  which has been done in 2016-2017, 250 students were selected through cluster sampling from all students living in dormitories of Isfahan University of Medical Sciences .For collecting data the Health-Promoting Lifestyle Profile II Scale and the College Academic Self-Efficacy Scale were used. Data were analyzed using Pearson Correlation and Linear Regression tests through SPSS. Results: The results showed that self-actualization components (r=0.364), health responsibility (r=0.470), interpersonal relationships (r=0.337), stress management (r=0.497), physical activity (r=0.485) and nutrition (r=0.510) have a significant and positive correlation with academic self-efficacy of the students (P < 0.01). The results of regression analysis showed that the components of nutrition, health responsibility, physical activity, stress management could predict 51% of students' academic self-efficacy variance, respectively (F=56.67, R=0.717, R20.514). Conclusion: The results of this study indicate the importance of self-actualization, responsibility for health, interpersonal relationships, stress management, physical activity and nutrition as a component of health-promoting lifestyle in students' self-efficacy. So to develop students' self-efficacy beliefs, attention to their lifestyle and training based on improving students' lifestyle  should be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Life Style, Self-Efficacy, Health Promotion, Student

نویسندگان مقاله سجاد سعادت | s saadat
department of psychology, faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan,iran
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم-تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مهرداد کلانتری | m kalantari
phd student of psychology, department of psychology, faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

محمد باقر کجباف | mb kajbaf
department of psychology, faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-572357.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات