این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط سن، جنسیت و شاخص تودۀ بدنی با تبحر مهارت‌های حرکتی بنیادی در کودکان ۷ تا ۱۰ سال
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط سن، جنسیت و شاخص تودۀ بدنی با تبحر مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان 7-10 سال بود. مواد و روش‌ها: تعداد 600 کودک 7-10 سال از شهر تهران انتخاب شدند. شاخص تودۀ ‌بدنی از تقسیم وزن بر مجذور قد و مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان با استفاده از مقیاس ارزیابی درونی حرکات درشت دانشگاه ایالتی اوهایو (OSU-SIGMA) ارزیابی شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد متغیرهای سن و جنس ارتباط معنی‌داری با مهارت‌های راه‌ رفتن و دویدن داشتند، اما شاخص تودۀ بدنی تأثیر معنی‌داری بر آنها نداشت (0/05> P). همچنین متغیرهای سن، جنسیت و شاخص تودۀ بدنی ارتباط معنی‌داری با مهارت‌های بنیادی پریدن، سکسکه دویدن، لی‌لی رفتن و صعود از نردبان داشتند (0/05> P).  متغیرهای سن و شاخص تودۀ ‌بدنی ارتباط معنی‌داری با مهارت بالا رفتن از پله داشتند، اما  جنسیت ارتباط معنی‌داری با این مهارت نداشت. نتایج نشان داد متغیرهای سن و جنسیت ارتباط معنی‌داری با مهارت‌های دریافت ‌کردن و پرتاب‌ کردن دارند؛ اما شاخص تودۀ بدنی ارتباط معنی‌داری با این مهارت‌ها نداشت. در نهایت نتایج نشان داد متغیرهای سن، جنس و شاخص تودۀ ‌بدنی ارتباط معنی‌داری با مهارت‌های ضربه‌زدن با دست و ضربه‌زدن با پا داشتند و پسران در تمام مهارت‌های حرکتی بنیادی (به‌جز لی‌لی رفتن و سکسکه دویدن) عملکرد بهتری نسبت به دختران داشتند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق، لزوم انجام فعالیت‌ها و بازی‌ها در دورۀ دبستان لازم به­نظر می‌رسد. اگر این برنامه‌ها با دقت اجرا شوند، می‌توانند منجر به افزایش تبحر کودکان در مهارت‌های حرکتی بنیادی شوند. درنتیجه افزایش فعالیت بدنی منجر به کاهش شیوع چاقی و اضافه­وزن در آنها می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‌های حرکتی بنیادی، چاقی، کودکان

عنوان انگلیسی Relationship Between Age, Gender And Body Mass Index With Performance of Fundamental Motor Skills Among Children Aged 7-10 Years
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: This study aimed to examine the relationship between age, gender and body mass index with performance of fundamental motor skills among children aged 7-10 years. Methods: A total of 600 children aged 7-10 years from Tehran participated in this research. Body mass index was directly measured from height (m)2/weight(kg) for each child. Fundamental motor skills were assessed by using the OSU-SIGMA scale. Results: The results showed that age and gender variables had a significant relationship on walking and running skills, but BMI was not significant (P>0.05). Also age, gender and body mass index variables had a significant relationship on jumping, skipping, hopping and ladder climbing (P< 0.05). Age and BMI variables had a significant relationship on ladder climbing but gender variables was not significant. The results showed that age and gender variables had significant effect on catching and throwing skills but BMI was not significant for these skills. Finally the results showed that age, gender and BMI had a significant relationship on kicking and sticking skills. Also, this research demonstrated that boys performed better than girls.   Conclusion: Based on presented results, the need for educational programs in the field of play and physical activities seems necessary in elementary schools. If these programs are carefully implemented, could lead to increase expertise in fundamental motor skills. Thus, increased play and physical activity, leading to reduce the prevalence of obesity and overweight in children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Fundamental Motor Skills, Obesity, Children

نویسندگان مقاله امیر شمس | amir shams
sport science research institute ssri , tehran, iran
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران

روشنک وامقی | roshanak vameghi
university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-582-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات