این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۸۱-۸۸
عنوان فارسی
ارائه مدل پیش بین رعایت اخلاق پژوهش در بین دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
زمینه : در تمامی پژوهشهای علمی، رعایت اخلاق پژوهش، تضمین کننده کیفیت، امری ضروری و غیرقابل انکار میباشد که بایستی توسـط همـه پژوهشـگران مورد توجه قرار گیرد. مقاله حاضر با ارائه مدل علّی متغیرهای روانشناختی و آموزشی مؤثر بر رعایت اخلاق پژوهش در بین دانشجویان تلاش میکند با ارائه متغیرهای مربوطه اهمیت رعایت اخلاق پژوهش را دو چندان کند. روش: پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، و از منظر گردآوری اطلاعات و دادهها از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری مطالعه، 730 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای – تصادفی متناسب با حجم هر یک از طبقات و بر اساس فرمول کوکران 252 نفر از آنان به عنوان نمونه تعیین گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات، تلفیقی ازپنچ پرسشنامه بسته و استاندارد است. جهت ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهها از آﻣﺎرﻫﺎی ﺗﻮصیفی، ماتریس همبستگی، تحلیل مسیر و شاخصهای نکویی برازش با استفاده از نرم افزار lisrel8.5 استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از بین متغیرهای تحقیق به ترتیب متغیرهای وجدانی بودن، شدت تنبیه ادراک شده، آموزش اخلاق پژوهش و نگرش مذهبی بیشترین اثر بر رعایت اخلاق پژوهش داشتهاند، اما تاثیرگذاری متغیر خود تنظیمی پژوهش بر متغیر ملاک تایید نگردید نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق انجام اقداماتی جهت پررنگتر کردن نظارت بر فعالیتهای پژوهشی و ورود مفاهیم و الزامات اخلاق پژوهش و هم چنین تبعات عدم رعایت آن، در برنامه درسی دانشجویان می تواند به ارتقای رعایت اخلاق پژوهش بیانجامد
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق پژوهش، آموزش، وجدانی بودن، نگرش مذهبی
عنوان انگلیسی
Providing a Predicting Model of Ethics in Research among Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: In all scientific research, research ethics guaranteed research quality. This article offers a causal model of psychological and educational variables that affecting research ethics among the students of according to improve the ethical points. Method: This was an applied correlation-descriptive study. The population consisted of 730 students of Allameh Tabataba'i University, among which 252 subjects were selected through stratified random sampling. Data collection tool was a compilation of five standardized questionnaires. The collected data were analyzed using descriptive statistics tests and the correlation matrix, path analysis and goodness of fit indices using Lisrel 8. 5. Results: The results of path analysis showed that conscientiousness, perceived severity of the punishment, the research ethics education and religious attitudes had the highest to lowest influences on research ethics, but the impact of self-regulation on the criterion variable was not confirmed Conclusion: According to the findings of the research, entering clear strategies for monitoring the research activities and regarding ethical codes in student's curriculum may improve ethics in research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-104&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-572422.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات