این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۱۴۶-۱۵۶

عنوان فارسی تبیین مؤلفه‌های رفتار اخلاقی کارکنان و مدیران شهری
چکیده فارسی مقاله زمینه: شناسایی مؤلفه‌های رفتار اخلاقی در سازمان‌های خدماتی می‌تواند زمینه‌ساز بهبود فضای اخلاقی حاکم بر سازمان و تسهیل‌گر بروز رفتارهای مثبت‌کاری در سطوح مختلف سازمانی گردد. در همین راستا پژوهش حاضر درصدد بوده است تا با بررسی مفهوم اخلاق و رفتار اخلاقی به کشف و تبیین مؤلفه‌های رفتار­اخلاقی کارکنان و مدیران شهرداری مشهد بپردازد. روش: در این پژوهش، از روش ترکیبی آمیخته- اکتشافی بهره گرفته­شده­است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان و مدیران سازمان مرکزی و ستاد شهرداری مشهد می‌باشد. نمونه آماری تحقیق حاضر در بخش کیفی 26 نفر از کارشناسان و 14 نفر از مدیران شهرداری مشهد بوده و در در بخش کمی، 243 نفر  از کارشناسان و 84 نفر از مدیران باسابقه بوده‌ند. جهت جمع‌آوری­اطلاعات از روش مصاحبه و پرسشنامه بهره‌گرفته شد. برای تحلیل مصاحبه­ها از روش تحلیل­محتوای قراردادی استفاده­ شده و مدل اولیه رفتار اخلاقی مبتنی‌بر ابعاد و مؤلفه‌های رفتار اخلاقی کارکنان و مدیران شهرداری مشهد استخراج گردید. جهت سنجش و برازش مدل‌ها از روش تحلیل عاملی تأییدی و نرم‌افزار آموس بهره‌گرفته شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن بود که رفتار اخلاقی کارکنان را می‌توان در قالب سه حوزه دسته‌بندی کرد که خود در برگیرنده مؤلفه‌ها و زیر مؤلفه‌های متعدد است. رفتار اخلاقی مدیران شهرداری مشهد نیز در دو حوزه قابل دسته‌بندی است که در مجموع دربرگیرنده 7مؤلفه و 30 زیرمؤلفه بوده است. در نهایت با استفاده از شاخص‌های KMO و بارتلت کفایت داده‌ها تأیید شد.جهت بررسی مدل تحقیق بار عاملی گویه‌ها محاسبه شد و با توجه به آنکه بار عاملی تمامی گویه‌ها بالاتر از 3/0 برآورد گردید، مدل تحقیق مورد تأیید گرفت. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مطالعه بیانگر آن بود که رویکرد اخلاق وظیفه محور جهت بررسی اخلاق و رفتار اخلاقی در سازمان‌هایی چون شهرداری از چارچوب تئوریکی مناسبی برخوردار بوده و به‌درستی می‌تواند تبیین‌گر رفتار اخلاقی کارکنان شهرداری باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Explaining the Components of Ethical Behavior in Employees & Managers of the City
چکیده انگلیسی مقاله   Background: Recognizing the factors of ethical behavior in services organizations can be the background for improving the dominant ethical atmosphere of the organization and facilitate the positive work behavior in different levels of the organization. For this purpose, the present study aims to find the ethical behaviors of workers and managers of Mashhad municipality by considering the meaning and content of ethic and ethical behavior. Method:  In this study, mix method and exploratory design was performed. The statistical population of research includes all employees and managers of Mashhad Municipality in the central organization. The sample of this study includes 26 employees and 14 managers in qualitative section and 243 experienced employees and 84 experienced managers in quantitative section. Data were gathered by interview and questionnaires. The content analysis was used to analyze the interviews and the initial model of ethical behavior was extracted based on dimensions and components of ethical behavior of employees and managers of Mashhad Municipality. For measuring models, confirmatory factor analysis was used. Results: The results from the current research indicate that the ethical behavior of the employees could be placed in the three categories. Each of these categories contains various sections and sub sections. Also, the ethical behavior of the managers of the municipality has two categories that include 7 factors and 30 sub-factors. Finally, by using KMO index and Bartlett's test the appropriate number of data was approved. In order to assess the research model, factor loadings were calculated and since all factor loadings were more than 0.3 the research model was approved. Conclusion: The results of this study show that the task-based approach to assess the ethics and ethical behavior in organizations such as the municipality have an appropriate framework theoretically and can properly explain the ethical behavior of the employees of the municipality.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-110&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-572428.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات